MotoPlus 23 - 2021

OCC ASION MOTOPLUS 81 De in 2017 opgefriste MT-09 met onder andere een dubbele koplamp overtuigt qua rijdynamiek. Het LCD-dashboard verdient zeker geen design-award maar vervult zijn taak (bijna) vlekkeloos en is overzichtelijk. Ziet er nog top uit, zelfs na 50.000 duur­ testkilometers. Respect, de versnellings­ bak is nog superfit! De driepitter was vanaf 2017 leverbaar als SP-versie, met onder meer een volledig instelbare en goed aanspreekbare Öhlins-schokdemper. De supermoto-achtige Street Rally-variant viel niet bij iedereen in de smaak. Marktsituatie Nieuw gingen de MT-09’s als spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank, en ook gebruikt blijkt de Japanse driecilinder ongemeen populair. Over het algemeen staan ze maar kort in de show­ room. Het is weliswaar een populaire motorfiets, zonder dat er heel specifiek naar gezocht wordt. De iets zeldzamere SP-variant uitgezonderd dan, die vaak voor opvallend hoge prijzen van eigenaar wisselt. De eveneens meer zeldzame Street Rally- en Tracker-uitvoeringen zijn wat dat betreft een stuk minder populair. De eerste jaren is de MT-09 ook verkocht zonder ABS. Houd er wel rekening mee dat deze bij een eventuele doorverkoop moeilijker te slijten zal zijn dan versies met ABS. Bezichtiging ‘Een solide constructie tot op het bot.’ Aldus luidde ons MotoPlus-duurtestoordeel over de MT-09. De gedemonteerde motor met nieuwe koppeling verkeerde met 50.000 kilometers op de klok nog in uitstekende staat, en ondanks het feit dat de versnellingsbak niet altijd even soe- pel schakelde en soms mechanische geluiden produceerde, zag ook deze er nog goed uit. De meeste 09’s (van de eerste generatie) zijn tijdens een onderhoudsbeurt in de werkplaats voorzien van nieuwe mappings voor een soepelere gas­ respons. Je kunt dit maar beter even checken. Let dan meteen even op de kilometers, want bij 40.000 kilometer staat er een intensieve ser- vicebeurt op het programma (kleppen stellen, luchtfilter etc.), die niet goedkoop is. Bij de Street Rally- en Tracker-uitvoeringen moet je dan weer letten op de speciale kuipdelen, die zijn namelijk vrij zeldzaam en deels niet meer leverbaar. De accessoires die wél verkrijgbaar (en populair) zijn bestaan voornamelijk uit een andere uitlaat en kentekenplaathouder. Nog beter is een vering-upgrade bij de MT-09’s tot 2016. Deze komt de waarde van je MT ook nog eens ten goede! Modelgeschiedenis 2014: De MT-09 wordt (eigenlijk vanaf eind 2013) geïntroduceerd. Niet lang na de introductie volgt de Street Rally-variant, een semi-supermoto afgeleide met onder andere handkappen en een vlak zadel. Prijs: € 9.499,- (standaard), € 9.999,- (Street Rally). 2015: Yamaha introduceert naast de Street Rally-uitvoering ook een Sport Tracker-variant. Op het Scrambler-jasje na identiek aan de ‘gewone’MT-09. Prijs: € 9.499,- (stan- daard), € 9.999,- (Street Rally en Tracker). 2016: De MT-09 is vanaf nu standaard voor- zien van ABS. Prijs: € 9.599,-. 2017: Grotere model-update (type RN43), enkel het basismodel is nog verkrijgbaar. Naast de Euro4-update (vermogen blijft gelijk), wordt de MT-09 uitgerust met een dubbele LED-koplamp, ander uitlaatsysteem, quickshifter, anti-hop koppeling en een strakkere achterzijde. Prijs: € 10.699,-. 2018: De SP-variant, met volledig instel­ baar rijwielgedeelte, wordt geïntroduceerd. Prijs: € 11.999,-. 2021: Model-update MT-09 (RN69), met onder andere Euro5-homologatie, grotere cilinderinhoud en meer vermogen en kop- pel. Prijs: € 10.999,- (standaard), € 12.699,- (SP).

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3