MotoPlus 23 - 2021
OCCASION YAMAHA MT-09 80 MOTOPLUS OCC ASION JAPANSE DRIEPITTER De MT-09 deed de verkopen van Yamaha in 2014 flink stijgen. En zeven jaar na dato is de Japanse driepitter nog altijd geliefd, nieuw én als occasion! | Tekst: Thorsten Dentges; Foto’s: Flash Art, Rossen Gargolov, Jörg Künstle, Yamaha | ‘Nondeju!’, dat is de eerste spontane reactie op de punch van deze enerverende driecilinder. Enerverend misschien ook wel omdat de gas respons toch wel aan de erg gretige kant is, wat de 09 bepaald niet voor iedereen tot een mak- kelijk te temmen beestje maakt. Makkelijk daar entegen is wel het omgooien, het lage rijklaar gewicht van iets meer dan 190 kg maakt de MT tot een heerlijk speelse machine. Bij het insturen misschien soms wel iets té speels, bovendien vereist hij ook de nodige stuurkracht om hem op de ingezette lijn te houden. De verfrissende mix tussen supermoto en roadster liet een enigszins controversieel gevoel achter bij zijn debuut in 2014. De nieuweling laat zien alles in huis te heb- ben om zich te ontpoppen tot een scheermes van de bovenste plank, maar heeft ook zo zijn eigenaardigheden, zoals je bij een MT-09 van de eerste generatie bespeurt. Een smalle taille, lage voetsteunen, hoog stuur en een korte tank: je zit meer ín de motor dan erop. Het rijwielgedeelte is bovendien erg comfortabel, prima voor een ontspannen toertje door lommerrijk achterland, maar niet strak genoeg voor het betere boen- deren. Daarvoor moet je toch eerst even langs de veringspecialist. De al aangestipte harde lastwisselreacties van de temperamentvolle driecilinder, die vanaf 2.500 toeren al 70 newton meter koppel paraat heeft, laten zich trouwens door de veel beschaafdere B-modus heel goed temperen. Verder zorgen geweldige remmen, hoogwaardige materialen en vooral de aantrek- kelijke nieuwprijs van € 9.499,- (2014) ervoor dat de naked, ondanks de kritiekpunten, magnifiek verkoopt. De Street Rally- en Tracker-uitvoerin- gen deden het in vergelijking iets minder. Inmid- dels is de duidelijk agressiever ogende MT-09 – met dank aan model-updates in 2017 en begin dit jaar – wat meer uitgerijpt. De meer actieve zit past beter bij het midsize naked concept, daar- naast voelt het rijwielgedeelte ook wat strakker, zeker dat van de SP-variant. Dat ging dan weer deels ten koste van het comfort. De juiste keuze? Alles hangt af van je persoonlijke voorkeur, een proefrit brengt je dus het antwoord! ■ Technische gegevens (Yamaha MT-09, 2013) Vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, 847 cc, 84,6 kW (115 pk) bij 10.000 tpm, 88 Nm bij 8.500 tpm, aluminium brugframe, upside-down voorvork, mono-schokdemper, veerweg v/a 137/130 mm, wielbasis 1.440 mm, zithoogte 810 mm, banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17, remschijven voor/achter Ø 298/245 mm, rijklaar gewicht volgetankt 198 kg, tankinhoud 14 liter, topsnelheid 210 km/uur, 0-100 km/uur in 3,3 sec, verbruik 1 op 22,7.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3