MotoPlus 23 - 2021

6 MOTORCOLS PRODUCTTEST PRODUC T TEST MOTOPLUS 79 Maximaal puntenaantal 15 15 35 35 100 Rukka RWS nekwarmer 13 12 33 31 89 zeer goed € 49,50 Held H/G-warmer 11 13 30 31 85 zeer goed € 26,95 Büse halswarmer 14 10 29 30 83 goed € 25,95 Furygan F+N+P 13 10 27 31 81 goed € 29,95 iXS 365 Velcro 12 11 29 26 78 goed € 34,95 Vanucci Windmaster 2.0 12 9 28 29 78 goed € 24,99 Afwerking Gebruiksgemak Comfort Weersprotectie Totaal -oordeel Prijs Alle cols zijn goed óf beter. Verheugend nieuws, je kunt bij een eventuele aankoop dus weinig verkeerd doen. Maar goed, de opdracht voor deze cols is dan ook niet al te ingewikkeld: zo goed mogelijk warm houden, zo goed mogelijk beschermen tegen wind, zo veel mogelijk afdekken en daarbij ook nog het nodige draagcomfort bieden. Niet te vergelijken met een com- plete textielcombi of een handschoen. En toch waren er wel degelijk verschillen. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar gezichts­ protectie bij stevige kou, maar niet vaak met hoge snelheid en dus meer rijwind onderweg is, kan goed uit de voeten met de col van Held. Zoek je juist een compact en fijn aanvoelende oplossing tot aan de kin, dan is de col van Rukka bij uitstek geschikt voor jou. Die van iXS loopt verder door naar onderen en beschermt ook de borst. In combinatie met een tube ideaal op een koele avond als je een wat luchtigere combi draagt. De andere cols zijn opvallend onopvallend. en motorjack. Daarbij blijken de verschillende producenten wel voor heel eigen oplossingen te gaan. Zo beschermt iXS met een overlap en een sluiting aan de voorzijde voor meer bescherming achter de rits van de jas, terwijl Held middels een stevige neo- preen-bedekking de nadruk legt op neus en mond en juist een wat dunnere stof rond de borst gebruikt. Rukka houdt het dan weer bij uitsluitend bescherming van het kingedeelte, wat als voor­ deel heeft dat zowel ademen als praten middels Bluetooth niet wordt beïnvloed. Als de rijwind niet zo koud is dat het gevaar- lijk is voor de luchtwegen, kan een col tot aan de kin ook goed beschermen. Een laag zonder luchtopening over mond en EINDSCORE Rukka RWS nek- warmer Vanucci Windmaster 2.0 Fabrikant: Rukka, www.rukkamotorsport.com , www.hocoparts.nl ; Prijs: € 49,50; Maten: S, M, L; Materiaal: polyes- ter, elastaan, fluorvezel, Gore-Tex- membraan; Afdekgebied: nek, schouders, longbereik, kin, hals; Land van herkomst: China Goede afwerking; drie maten; goede bescherming tegen wind en kou; zeer goede pasvorm rond kin, ook bij het opzetten van de helm; nauw aansluitend; door rubber trekkoord geen negatieve invloed kinriem helm; klein op te vouwen. Afdekgebied niet heel groot; klittenbandsluiting achterzijde vraagt gewenning en heeft nogal eens ruzie met haren. Conclusie: de RWS nekwarmer van Rukka dekt weliswaar een wat kleiner gebied af, maar zit perfect en volgt de vorm van je kin. En de beschermende werking is ook nog eens prima. De testwinnaar! Fabrikant: Louis, www.louis.nl; Prijs: € 24,99; Maten: S/M, L/XL; Materiaal: polyester; Afdek­ gebied: nek, schouders, long­ bereik, mond, kin, hals; Land van herkomst: China Groot afdekgebied; goede bescherming tegen wind en kou rond de hals; aangenaam materi- aal; verschillende maten; zit goed rond de borst. Hier en daar naadjes los; pas- vorm wat losjes; glijdt met helm op van de mond; krappe hoofd­ opening; matige bescherming tegen kou en wind rond borst. Conclusie: deWindmaster van Vanucci scoort punten met het grote afdekgebied en comfort. Qua kwaliteit en pasvorm is er nog ruimte voor verbetering. Oordeel: zeer goed Oordeel: goed *100 t/m 95 punten = uitstekend; 94 t/m 85 punten = zeer goed; 84 t/m 70 punten = goed; 69 t/m 60 punten = voldoende; 59 t/m 50 punten = onvoldoende; 49 t/m 0 punten = slecht neus kan in een file of in stads­ verkeer al snel onaangenaam aanvoelen als de ademhaling zonder rijwind wordt bemoeilijkt. Alle modellen in deze test die over de neus worden gedragen, hebben geïntegreerde ventilatie­ openingen en voldoen wat dat betreft dus prima. Als het bij het rangeren of beladen van de motor wat lastiger werd, werden ook in de test de cols van de mond omlaag getrokken om vrijer te kunnen ademen. Maar toch is er niet zonder reden ook in dit relatief kleine segment van motorcols een brede keuze met verschillende materialen, vormen en variatie in afgedekte gebieden. Sommige fabrikan- ten hebben zelfs verschillende maten (meestal parallel aan de helmmaat), dit om te garanderen dat je een col makkelijk over het hoofd kunt trekken en deze ook heel nauw aansluit op de hals, zonder dat er al te grote plooien in zitten of te veel speelruimte op de verkeerde plekken. Een zegen en een vloek tegelijk zijn daarbij de klittenbandsluitingen van een aantal modellen. Je kunt een col er heel mooi naar eigen voorkeur mee sluiten, maar met name als de sluiting aan de achterkant zit kunnen er wel eens haren in verstrikt raken, wat dus weer een beetje afbreuk doet aan de meer­ waarde. En uiteraard vraagt het wat extra handelingen om zo’n col ‘aan te trekken’. Alle modellen in deze test heb- ben dus voor- en nadelen, die we middels diverse criteria hebben beoordeeld. Zo worden comfort en beschermende werking met maximaal 35 punten gewaar- deerd. Perfecte windbescherming is immers weinig waard als de col niet prettig zit. Afijn, de volledige beoordeling vind je in de punten­ tabel op deze pagina. n

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3