MotoPlus 23 - 2021
MOTORNIEUWS 2022 MOTOPLUS 21 Triumph op de special-toer Triumph tovert drie special editions van de Rocket 3, Thruxton RS en Street Twin uit haar hoge hoed. Allereerst is er de Rocket 3 221, waarbij de laatste drie cijfers ver wijzen naar het moddervette kop- pel van deze custom. Deze special heeft een uniek kleurschema, dat zowel voor de Rocket 3R als GT beschikbaar wordt. De ‘Red Hopper’-lak op benzinetank en voorspatbord gaat daarbij lekker samen met het ‘Sapphire Black’ op de koplamp, zijpanelen, voorvork en radiatorkappen. Tweede loot aan de special-boom is de Thruxton RS Ton Up. De Ton Up Boys uit de jaren ’50 en ’60 op hun caféracers vormen de inspiratiebron hiervoor, samen met Malcolm Uphill, die in 1969 op een Thruxton de Isle of Man TT won. Hij legde voor het eerst met een productie motor een ronde af met een gemiddelde van 100 mph. Dat verklaart het nadrukkelijk aanwe- zige getal 100 op het kontje. Het Aegan blauw op de benzinetank verwijst duidelijk naar Uphill’s recordmachine. Die racer had een volle kuip, voor deze special is een – eveneens – blauwe topkuip als accessoire beschikbaar. Als laatste is er de Street Twin EC1, die zijn naam ontleent aan de post code van de Londense wijk East End. Deze rijdt zich in de kijker met een smaakvol matzilver/matgrijs kleurschema, dat fraai contrasteert met de vele zwarte componenten. Alle drie worden ze slechts tijdelijk geleverd, ze staan namelijk exact één jaar in de prijslijst. KTM 1290 SUPER DUKE R EN EVO 2022 Alsof een Super Duke nog niet genoeg in zijn mars heeft, maakt komend jaar een Evo-versie zijn opwachting. Die beschikt over de semi-actieve WP APEX-vering van de tweede generatie. De KTM heeft standaard drie dempingsmodi voor de Evo: Comfort, Street en Sport. De veervoorspanning van de monoshock is in tien stappen (maximaal 20 millimeter) instelbaar. Kies je voor het optionele Suspension Pro-pakket, dan komen er nog drie extra dempingsmodi bij: Track, Advanced en Auto. Het is duidelijk dat vooral sportieve types baat hebben bij deze standen. KTM-testrijders ontwikkelden de Track-modus op en voor het circuit. De Advanced-modus biedt rijders de mogelijkheid om een dempingsniveau tussen 1 en 8 te kiezen voor zowel de voorvork en monoshock om de vering perfect op de eigen rijstijl af te stemmen. De Auto-modus herkent verschil- lende rijstijlen en stemt de demping van de vering daar automatisch op af. Pro biedt verder drie automatische niveau-instellingen voor de veervoorspan- ning en een anti-duikinstelling die ervoor zorgt dat de voorvork niet te diep inveert bij hard remmen. Begin 2022 moet de ‘Beast’ bij de dealers staan.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3