MotoPlus 23 - 2021
MOTORNIEUWS 2022 20 MOTOPLUS MOTORNIEUWS 2022 Speciale Superveloce voor Agostini Yamaha’s TMax viert dit jaar alweer zijn twintigste verjaardag en dan is een cadeautje natuurlijk wel enigszins op zijn plaats. En dus trakteerde de Japanse fabrikant haar maxiscooter vlag genschip niet alleen op een cosmetische update, maar werd ook de uitrusting naar een hoger plan getild. MV Agusta en Giacomo Agostini zullen wel tot in lengte van dagen in één adem genoemd blijven worden. Om de legen darische 15-voudig wereldkampioen te eren, heeft de Italiaanse fabrikant een speciale uitvoering van de Superveloce, de Ago, op de wielen gezet. Al sinds de introductie in 2001 staat de TMax te boek als sportscooter pur sang, en ook het nieuwe design laat daarover geen misverstand bestaan. In vergelij- king met de actuele versie zijn de lijnen allemaal net even scherper, waarbij met name de nieuwe led-koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers een heel stuk sportiever ogen. Ook kreeg de twin nieuwe, lichtere tienspaaks giet wielen en een wat slankere, over 55 milli meter verstelbare kuipruit. Op motorisch gebied is er buiten het nieuwe, volledig elektronische gashendel eigenlijk weinig nieuws te melden, de 560cc-paralleltwin is namelijk nog altijd goed voor 48 pk en 55,7 newtonmeter koppel. Qua uitrusting is er heel wat meer nieuws. Zo valt het oog nu op een uiterst modern 7-inch TFT-scherm, dat onder meer de keuze biedt uit drie lay-outs (Intelligent, Sporty en Authentic) en uiteraard over Bluetooth-connectivity beschikt. Dat laatste maakt de weg vrij naar het nieuwe Full-map Garmin Navigation, waarbij je middels een app het dashboard in een oogwenk tot navigatiesysteem omtovert. Verder is ook het Smart Key-systeem opgewaardeerd, het ontgrendelen van bijvoorbeeld het zadel of stuurslot gaat nu een stuk eenvoudiger. Net als tanken trou- wens, de nieuwe Tmax heeft namelijk een elektronische tankdop, die automatisch opent wanneer je de afdekklep opent. Verder kreeg de vering een iets spor- tievere afstelling, is de ergonomie door onder andere een aangepast stuur, langer zadel en langere floorboards wat actiever geworden en is de rugsteun van de rijder over 30 millimeter verstelbaar. De nieuwe Yamaha TMax is er ook komend jaar weer in twee versies: de standaard- en Tech Max-uitvoering, met onder andere een verwarmd zadel, handvatverwarming, cruise control en elektronisch verstelbare ruit. De basisversie komt er in drie kleuren: blauw, grijs en een uiterst frivole gele uit voering (als eerbetoon aan de oer-TMax). De Tech Max is er in het donkergroen (Dark Petrol) en grijs. Beide staan vanaf april 2022 in de showroom, prijzen zijn nog niet bekend. Na eerder de F4 Ago en de F3 Ago is dit dus de derde hommage aan de Agostini, en misschien wel de mooiste. Om elke van de 311 GP-overwinningen van Agostini te vieren, worden er 311 van deze Veloces gemaakt, ambachtelijk met de hand. De eerste vijftien daarvan zijn trouwens opgedragen aan de vijftien wereldtitels van de Italiaan. Zo is de tank voorzien van een leren strap met een carbon plaatje met voor de eerste vijftien units daarop een uniek graphic met de trofee en het jaartal waarin de wereldtitel werd gewonnen door Agostini. Uiteraard ontbreekt ook de handtekening van de meester zelf niet op deze Superveloce met zijn 798 cc metende en 147 pk sterke driecilinder. Uiteraard is er nog meer gepimpt aan deze speciale uitvoering met bijvoorbeeld een Öhlins Nix-voor- vork en TTX36-achterschokdemper. Beide volledig instelbaar uiteraard. Het kontje en de afdekkap van het duozadel zijn van carbon en handgemaakt. Daar naast is het ruitje wat hoger en is er gekozen voor een bijzonder lekker in het oog vallende wielset. De nieuwe Superveloce Ago wordt daarnaast geleverd met een kit met asymmetrisch Arrow-uitlaatsysteem (+4 pk) met twee dempers aan de rechter- en één aan de linkerzijde. Echt geïnspireerd op de racers uit de tijd van Agostini dus. Daarnaast bevat deze kit een set rode handgrepen, net zoals Agostini deze vroeger gebruikte, en een carbon zadelgedeelte met alcantara bekleding. FEESTJE VOOR DE YAMAHA TMAX En jawel, ook op de TMax een lekker groot en kleurrijk TFT-scherm, met drie lay-outs.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3