MotoPlus 23 - 2021
MOTORNIEUWS 2022 MOTOPLUS 19 vermogen bedraagt nu 165,9 pk (was 160,4) bij 11.500 toeren, het koppel piekt bij 112 newtonmeter (was 111) bij 9.000 toeren. Ook kreeg de nieuwe 10 een aangepast luchtfilter- huis en inlaatkanalen van verschillende lengte, ingrepen met name erop gericht om het inlaatgeluid en de algehele rijbeleving naar een nog hoger plan te tillen, iets waar ook de nieuwe titanium uitlaat een steentje aan bij- draagt waarschijnlijk. De Japanse testosteronbom kreeg ook een iets comfortabeler zadel, evenals een nieuwe radiale Brembo hoofdremcilinder en een 4,2-inch TFT-dashboard, dat we al van de R1 kennen. En dan zouden we bijna het hoofd stuk Elektronica vergeten. Zo krijgt de nieuwe MT-10 de beschikking over een zes-assige IMU, die onder meer de weg vrijmaakt naar hel- lingshoekafhankelijk(e) ABS en tractiecontrole (vijf standen), evenals het nieuwe slide control system (SCS) en lift control system (LCS). Ver- der omvat het pakket ook nog een instelbare motorrem, brake control (regelt automatisch de remkracht voor en achter in een bocht, keuze uit twee modi), up/down quickshifter (was optioneel, nu standaard), cruise control met mogelijkheid tot instellen van een maxi- mumsnelheid en een vernieuwd ride-by-wire systeem met keuze uit vier power-modi. Alle hulpsystemen zijn allemaal apart van elkaar in te stellen, met het nieuwe Yamaha Ride Control bundelt de Japanse fabrikant ze echter ook onder één paraplu, waarbij de regelniveaus op een bepaald inzetgebied zijn afgestemd. Daarbij de keuze uit vier rijmodi – A, B, C en D – waarbij A de meest sportieve is en de D-modus juist heel defensief afregelt voor regenachtige en gladde omstandigheden. Ook hier is overi- gens elke modus weer geheel naar eigen voor- keur aan te passen. De nieuwe Yamaha MT-10 komt er in drie kleu- ren, blauw, zwart en grijs, met cyaankleurige wielen. Hij staat vanaf medio april 2022 bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend. Als de cyaankleurige wielen je iets te heftig zijn, heb je ook nog keuze uit ‘veilig’ blauw en zwart. Het 4,2-inch TFT-dashboard kennen we al van de R1, maar misstaat zeker niet op de MT-10.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3