MotoPlus 19 - 2021
SPORT PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT MORBIDELLI: “ALS EEN RUIMTESCHIP” ‘LEG PUMP’ VOOR MILLER EN MARTIN Morbidelli’s knieblessure, opgelopen op de ranch van Valentino Rossi en verergerd na een val in Le Mans medio mei, hield hem sinds de Dutch TT aan de kant. Aanvankelijk werd gedacht dat Morbidelli drie wedstrijden zou moeten missen na de noodzakelijke knie operatie; het werden er vijf. “Ik was wat te optimistisch”, zei hij zelf. “Het voelde heel lang en ik wilde zo snel mogelijk terugkomen.”Na tweeëneenhalf jaar te hebben samengewerkt met crewchief Ramon Forcada, kreeg Morbidelli in Misano landgenoot Silvano Galbusera naast zich. Vanaf de Catalaanse Grand Prix werkte Galbusera met Maverick Viñales. De soap met hoofdrollen voor Yamaha en Viñales had Mor- bidelli met aandacht gevolgd. “Het zorgde voor een beetje peper”, grinnikte hij. “Als fan was het leuk om te zien. En uiteindelijk kwam ik in het fabrieksteam terecht. Nóg leuker.” Hoewel volgens Morbidelli Yamaha hem ‘niets verplicht’ was, was hij wel van mening dat hij als vice-wereldkampioen van 2020 het fabrieks materiaal had verdiend. Op de eerste dag klokte hij, herenigd met voormalig Petronas Yamaha-Franco Morbidelli nam in Misano de plaats in van testrijder Cal Crutchlow in het Yamaha-fabrieks team. Bovendien maakte Yamaha bekend dat de 26-jarige Italiaan een contract heeft getekend tot en met 2023. teamgenoot Fabio Quartararo, de zestiende tijd. In de natte middagtraining was Morbidelli dertiende. Na die eerste dag kon hij nog niets zeggen over het verschil tussen de 2019-M1 van het Petronas Yamaha SRT en de actuele fabrieksmachine. “Na zoveel tijd niet op een motor, voelde het als een ruimteschip.” Een dag later kwalificeerde hij zich als zes- tiende en als tweede Yamaha-rijder. Op de wedstrijddag moest hij echter diep gaan. Bij de start verloor hij een aantal plekken en twaalf ronden voor het einde kwam mentor Valentino Rossi voorbij. Ook hem moest Morbidelli uit- eindelijk laten gaan, om net voor Luca Marini en Miguel Oliveira als achttiende te finishen. Geen punten, maar Morbidelli was tevreden. “Het was belangrijk om weer op de motor te zitten na zoveel tijd. Een nieuw team, een nieuwe machine, en met een blessure die nog niet helemaal genezen is. In de warm-up had ik het heel moeilijk, maar met pijnstillers en door de adrenaline ben ik toch van start gegaan. De race heeft me veel informatie gegeven waar- mee we verder kunnen. De 2021-M1 is meer een ‘fighter bike’, en dat bevalt me.” Morbidelli was vooral tevreden over zijn con- stante ritme. “Dat was belangrijk en daarmee moet ik blij zijn. Ik had geen verwachtingen; ik worstel vaak met verwachtingen. Ik zie hoe het gaat en als het tegenvalt, kijk ik hoe ik me kan verbeteren. Ik wilde er bij zijn, want als je te lang niet rijdt, worden dingen minder. Hoe je ogen reageren op de snelheid bijvoorbeeld. We hebben het stap voor stap gedaan en ik ben niet gevallen. Het was de juiste keus om te rijden. Ik zat ver achter de kop, maar met 23 ‘animals’ op de baan kun je niet verwachten dat je na drie maanden op de bank direct meedoet. Daar dacht ik zaterdag even over, maar dat was niet realistisch.” Jorge Martin klaagde in Aragon over een ‘been-variant’ van armpump. In Silverstone had de Spanjaard zijn voetsteunen iets hoger laten zetten, zonder dat dat een positief effect had. Desondanks zette het team de steunen niet in de oude positie terug in Aragon. Tijdens de race kreeg Martin steeds meer moeite om te schakelen met zijn linker voet. “In de Moto3 had ik er ook weleens last van, omdat je daar veel meer moet schakelen”, legde de winnaar van de Stiermarken-GP uit. “In de MotoGP heb ik het nog niet gehad. Ik ben wel sterk, maar ik ben ook klein en soms heb ik moeite om het tempo een hele race vol te houden. Ik ben nog een rookie en misschien moet ik mijn stijl iets aanpassen.” Het verschijnsel was echter ook bij Jack Miller (foto) bekend, die er eveneens mee kampte in Aragon. “Aragon is een circuit met vooral linker bochten”, aldus de Australiër. “Ik had met het opschakelen problemen, omdat het zwaarder ging dan wenselijk was. Op dinsdag ben ik eraan behandeld en is de druk op het been verlicht door elektroshock. Het is een gevoel dat kan gebeuren met onze machine. Hier heb ik geen problemen. Ik had het ook tijdens de vrije trainingen in Oostenrijk. Het is niet altijd alleen bij terugschakelen. Soms voelt de bak een beetje stroef aan. Dat geeft druk op je been en het voelt als een soort kramp, zoals in je schenen als je hebt hardgelopen. Daardoor ver- lies je de bewegingsvrijheid van de spieren in je enkel. Ik ben er in Barcelona aan behandeld. Met een soort naald bewerken ze het vlies om je spier met een soort elektroshockbehande- ling. Ik heb het al eerder laten doen en het is in feite bedoeld om je spieren te helpen ademen. Hier in Misano heb ik geen problemen.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3