MotoPlus 19 - 2021

GRAND PRIX VAN SAN MARINO, MISANO SPORT SPORT MOTOPLUS 91 voor de rest van het jaar in het Petronas Yamaha SRT. De 35-jarige Italiaan tekende een contract waardoor hij rechtstreeks onder contract staat bij Yamaha, dat hem volgend jaar voorziet van een fabrieksmachine en fabriekssteun. Teammanager Wilco Zeelenberg maakte er eerder geen geheim van het liefst met jonge rijders te werken, een doel waarvoor het team ook werd opgezet. “Soms moet je keuzes maken en Dovi is geen tweede keus, maar we hebben in de eerste jaren andere keuzes gemaakt”, vertelde Zeelen­ berg. “Yamaha wilde Dovi graag en het is duidelijk dat hij natuurlijk ook veel kennis meebrengt over Ducati en zijn feedback is belang- rijk.”Op zaterdag werd bekend dat het team volgend jaar wordt omgedoopt tot RNF. De invulling van het management lijkt nog niet zeker, nadat in Misano een hard- nekkig gerucht ging van onder- linge frictie tussen Team Director Razlan Razali en teambaas Johan Stigefelt. Dovizioso besefte dat op een voor hem onbekende machine stappen gedurende een Grand Prix-weekend geen ideale situatie was. “Na acht jaar op dezelfde machine (de Ducati, red.) zal het tijd nodig hebben. Anderzijds, ik kan nu vijf wedstrijden meedoen omme voor te bereiden op 2022. Dat is beter dan twee wintertes- ten”, redeneerde hij. Tegelijkertijd maakte de 35-jarige Italiaan zich geen illusies over zijn kansen op een twee jaar oude machine. “Maar daar maak ik me geen zor- gen om. Ik vecht niet voor een titel of een resultaat; ons doel was een fabrieksmachine en fabriekssteun voor volgend jaar en dat is gelukt.” Wel gaf hij toe dat zijn terugkeer na negen maanden niet zonder risico was. “Het risico is groter dan de kans op succes. Maar na 2012 was het mijn wens om in 2013 in het Yamaha-fabrieksteam terecht te komen. Dat lukte niet, maar het is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen. Ik ga niet zeggen dat ik met die machine sneller zal zijn, maar je hebt als rijder een idee. Het is iets wat ik echt graag wilde doen. Ik heb een passie voor racen, ik wil heel graag weten hoe een volledig andere machine, een ander merk voelt. Dat risico neem ik graag.” Dovizioso kwalificeerde zich als laatste en finishte ook op de laat- ste plek, onder meer door een long lap penalty vanwege het overschrijden van de track limits. In de laatste tien ronden was Dovi sneller dan de rijders voor hem. Daarom was hij ook tevreden. “Voor de race had ik niet de snel- heid om met de groep voor me mee te gaan, in de race wel. Nadat ik die long lap penalty kreeg, werd mijn pace beter. Ik had een goed gevoel.” In de trainingen worstelde hij met het remgedrag van de Yamaha en het gevoel in de bochten. “Dat was in de race beter en nu moeten we zien te begrijpen waarom dat zo was. Je moet heel diep in de bochten remmen en dan veel bochten- snelheid meenemen. Dat is de enige manier om het maximale uit deze machine te halen. Dat is bijzonder, want afgezien van misschien de Suzuki zijn er geen MotoGP-machines die je zo moet rijden.”De machine was in Misano nog beter dan de rijder, gaf Dovi- zioso na zijn 230e MotoGP-start toe. “Wanneer je die grote veran- dering moet maken die ik moet maken, moet het meeste van de rijder komen. Of ik dat kan, vertel ik je eind volgend jaar.” n UITSLAGEN GP WEGRACE MISANO, SAN MARINO Moto3 1 Dennis Foggia (I), Honda 2 Niccolò Antonelli (I), KTM 3 Andrea Migno (I), Honda 4 Sergio Garcia (E), GasGas 5 Jaume Masia (E), KTM 6 Darryn Binder (RSA), Honda 7 Pedro Acosta (E), KTM 8 Carlos Tatay (E), KTM 9 Stefano Nepa (I), KTM 10 Ayumu Sasaki (J), KTM 11 Riccardo Rossi (I), KTM 12 Izan Guevara (E), GasGas 13 John McPhee (GB), Honda 14 Kaito Toba (J), KTM 15 Tatsuki Suzuki (J), Honda WK Tussenstand 1 Pedro Acosta, 210 punten 2 Dennis Foggia, 168 punten 3 Sergio Garcia, 168 punten Moto2 1 Raul Fernandez (E), Kalex 2 Remy Gardner (AUS), Kalex 3 Aron Canet (E), Boscoscuro 4 Sam Lowes (GB), Kalex 5 Marco Bezzecchi (I), Kalex 6 Augusto Fernandez (E), Kalex 7 Ai Ogura (J), Kalex 8 Xavi Vierge (E), Kalex 9 Fabio Di Giannantonio (I), Kalex 10 Celestino Vietti (I), Kalex 11 Thomas Lüthi (CH), Kalex 12 Marcel Schrotter (D), Kalex 13 Jorge Navarro (E), Boscoscuro 14 Marcos Ramirez (E), Kalex 15 Tony Arbolino (I), Kalex WK Tussenstand 1 Remy Gardner, 271 punten 2 Raul Fernandez, 237 punten 3 Marco Bezzecchi, 190 punten MotoGP 1 Francesco Bagnaia (I), Ducati 2 Fabio Quartararo (F), Yamaha 3 Enea Bastianini (I), Ducati 4 Marc Marquez (E), Honda 5 Jack Miller (AUS), Ducati 6 Joan Mir (E), Suzuki 7 Pol Espargaro (E), Honda 8 Aleix Espargaro (E), Aprilia 9 Brad Binder (RSA), KTM 10 Takaaki Nakagami (J), Honda 11 Michele Pirro (I), Ducati 12 Johann Zarco (F), Ducati 13 Maverick Viñales (E), Aprilia 14 Stefan Bradl (D), Honda 15 Alex Marquez (E), Honda WK Tussenstand 1 Fabio Quartararo, 234 punten 2 Francesco Bagnaia, 186 punten 3 Joan Mir, 167 punten Pecco Bagnaia en Fabio Quartararo praten na het podium na over de race. Derde man Enea Bastianini luistert na zijn eerste MotoGP-podium aandachtig. (Foto: MotoGP) Andrea Dovizioso, met rechts crewchief Ramon Forcada, maakte in Misano zijn racecomeback op de ex-Morbidelli-Yamaha. Volgend jaar zit hij op een 2022-M1. (Foto: SRT) In de race had Dovizioso te maken met zijn nieuwe teamgenoot Valentino Rossi. “Wij kunnen vechten om het 35+-kampioenschap”, grapte Dovi. Rossi won. (Foto: SRT)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3