MotoPlus 19 - 2021
SPORT GRAND PRIX VAN SAN MARINO, MISANO 90 MOTOPLUS SPORT plaats waar ik nooit verwacht had iemand te kunnen inhalen”, aldus de Yamaha-coureur. “In de laatste ronde zat ik iets te ver achter Pecco. De hellingshoek die hij had in bocht 12... Alsof hij in de laatste ronde nog met een kwalificatie ronde bezig was. Toen dacht ik ‘nu is het beter kalm te blijven’.” Zonder te denken aan het kam- pioenschap had hij waarschijnlijk zelfs te veel risico genomen, meende hij. “Ik zat op de limiet, maar eerlijk, zo rij ik het liefst. Het motiveerde me dat het gaatje kleiner werd. Maar hem inhalen was nog een ander verhaal. Hij is heel precies en ik kon niks doen.” Het gevecht om de overwinning mocht dan gaan tussen de num- mers 2 en 1 in de tussenstand, de show werd in Misano zonder twijfel gestolen door Enea Bas- tianini, vóór de race bescheiden zestiende in de tussenstand. Een week eerder had de 23-jarige Moto2-wereldkampioen van 2020 met een zesde plaats zijn beste resultaat behaald op de Avintia Esponsorama Ducati. Tot dan had Bastianini zijn twee top 10’s in de eerste drie wedstrijden geen ver- volg kunnen geven op de oudste machine van het veld. In Mugello kreeg hij de hoon over zich heen toen hij na de opwarmronde bij het oprijden naar de start vol achterin de remmende Johann Zarco reed, in Oostenrijk moest hij zijn machine naar binnen stu- ren toen hij de linkerzijde van de stroomlijn verloor. Zijn monteurs hadden de bijna versleten clips niet vervangen. In Misano, waar Enea Bastianini heeft zich langs Alex Rins, Aleix Espargaro en Marc Marquez gewerkt en bezet de derde plaats. Ook voor deze mannen is hij te snel. Rins crashte uit de race. (Foto: MotoGP) In de slotfase was Quartararo duidelijk sneller dan Bagnaia. Van de 2,7 seconden voorsprong die de Italiaan had, hield hij minder dan 0,4 seconde over. (Foto: MotoGP) Dé verrassing van de Grand Prix van San Marino was zonder meer Enea Bastianini. Takaaki Nakagami, Brad Binder, Michele Pirro en Luca Marini waren geen partij voor hem. (Foto: MotoGP) hij vorig jaar een Moto2-race won en zes jaar geleden zijn eerste Moto3-wedstrijd op zijn naam schreef, was Bastianini briljant. Vanaf een twaalfde startplaats pakte Bastianini in de eerste ronde al drie rijders en vervolgens liet hij ook de later gevallen Alex Rins, Pol en Aleix Espargaro, Marc Marquez en ook Jack Miller achter zich. Drie ronden op rij verbeterde de ont ketende Italiaan het ronderecord. Halverwege de race had Bastianini een achterstand van 6,2 seconden op Bagnaia, vier ronden voor de finish was die geslonken tot 3,36. Op 4,7 seconden achter Bagnaia was hij uiteindelijk de meest onverwachte man op het podium in 2021. Heel speciaal, vond hij ook zelf. “Toen ik Jack inhaalde, zag ik P3 op mijn pitboard staan. Daar werd ik heel blij van. Ik probeerde het gat met de eerste twee te verkleinen, ik dacht dat ik misschien wel kon winnen. Maar mijn band werd slechter”, vertelde de stralende rookie. “Toen dacht ik ‘een derde plaats is ook gewel- dig’. Misschien had ik voor de overwinning kunnen gaan als ik een betere startplaats had gehad.” Tijdens zijn inhaalrace had Bastia- nini gemerkt dat het zijn dag kon worden. “Ik had heel veel inhaal acties, heel cool. Ook op Marc Marquez, de boss van de MotoGP. Dat was heel speciaal.” De Ducati GP19 stond bekend als een machine met een hardnek- kige neiging tot onderstuur. Een bekend verhaal voor Bastianini. “Op sommige circuits ben ik snel, kan ik laat remmen en is de trac- tie goed. Maar mid-corner is het soms moeilijk”, aldus Bastianini, die de voormalige crewchief van Andrea Dovizioso naast zich weet. In Aragon en Misano had hij meer geleerd dan van de races waarin hij vooral alleen had gereden. “De machine is goed maar agressief en pompt veel aan de achterkant. Ik heb mijn stijl moeten aanpas- sen. Ik ben rustiger in mijn bewe- gingen geworden. Ik heb de data van Pecco en Jack bekeken. Dat is een andere motor, maar hij heeft wel hetzelfde DNA. Ik ben meer ontspannen op de motor. De MotoGP is anders dan de Moto2. Het is lastig om je comfortabel te voelen op een MotoGP-machine. Maar als je het gedrag snapt, is het beter.” Pas op donderdag voor de race kwam het officiële nieuws dat Andrea Dovizioso de 2019-M1 van Franco Morbidelli over zou nemen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3