MotoPlus 19 - 2021
SPORT MOTOPLUS 83 De kapitein: Aleix Espargaro heeft een doorslaggevende bijdrage geleverd aan het succesverhaal van Aprilia. De enige beperking die een 90-graden blok heeft ten opzichte van een concept met een kleinere blokhoek, is dat we door de ver- der naar voren hellende voorste cilinderbank minder speelruimte hebben voor wat betreft de lay- out van het voorste deel van het frame. Maar dat beperkt ons niet al te zeer. Op basis van de ervaring uit voorgaande seizoe- nen werd de machine zo gecon- strueerd dat het stelbereik van bijvoorbeeld de balhoofdhoek en de vork-offset overwegend behouden konden worden.” Desondanks was het niet eenvou- dig om de uitstekende gewichts- verdeling van de voorgaande machine te benaderen. “Een MotoGP-machine is heel compact. Als er ergens per ongeluk een boutje tussen valt, komt dat er waarschijnlijk niet zomaar weer uit, omdat er domweg heel wei- nig ruimte tussen de diverse com- ponenten zit”, omschrijft Bonora met een duidelijke twinkeling in zijn ogen de beperkte ruimte. Dat geldt ook voor het frame, dat in een eigen afdeling bij Aprilia wordt gefabriceerd. Om de bouw- breedte te beperken, zijn de con- touren van het blok ingefreesd in de aluminium frameprofielen. Opvallend is ook hoe dun het frame in het midden is omwille van een gecontroleerde mate van flex. Het balhoofd en het schar- nierpunt van de swingarm zijn juist weer heel stevig uitgevoerd. Toch wist Aprilia met het nieuwe concept de beslissende stap van ‘backmarker’ naar een ‘top 10-machine’ pas dit seizoen te zetten. Bonora: “De grootste stap hebben we gezet met de rijd- baarheid van de 2021-machine. Als een van de rijders bij een Hoe kan Aprilia de vakmensen vervangen die door de concurrentie zijn weggelokt? “Aan het begin van ons MotoGP-project zijn een aantal mensen vertrokken, maar er zijn er ook enkelen teruggekeerd en die hebben zelfs knowhow van andere fabrikanten meegenomen. Het zijn Aprilia-mensen die naar de familie zijn teruggekeerd en dat heeft ons verder geholpen. We hebben ook nieuwe mensen aangesteld, deels uit de motorsport en deels uit de Formule 1. De groep is nu groter en het niveau hoger. Met deze mensen kunnen we de aansluiting in de MotoGP bewerkstelligen.” Hoeveel van de ongeveer honderd tech- neuten bij Aprilia Racing komen nog uit het tweetakt-tijdperk? “Het zijn met name de sleutelposities die door mensen worden bezet die voor een deel al een jaar of dertig bij Aprilia werkzaam zijn. Zo blijft de geschiedenis van de afdeling levend.” Hoe heeft u als constructeur de grote stap voorwaarts van dit seizoen kunnen realiseren? “Die plotse stap vooruit laat zich niet heel makke- lijk verklaren. In 2020 hebben we een goede basis gevonden. Daarvoor bouwden we ieder jaar een compleet nieuwe machine op. Maar een motorfiets heeft tijd nodig, tot hij volwassen is. Met de huidige basis hebben we voor komend seizoen geen revolu- tie nodig. We kunnen verder optimaliseren.” Is de betrouwbaarheid nu datgene waar het meest aan gewerkt moet worden? “In de laatste twee jaar hebben we in principe twee nieuwe motoren ontwikkeld. De ontwikkelingstijd was erg kort en daar betaalden we destijds wissel geld voor als het om de betrouwbaarheid ging. Met optimaliseren doel ik in hoofdzaak ook op het motorblok, waarvan we de rijdbaarheid, het ver mogen en de betrouwbaarheid steeds verder willen verbeteren.” Wat zien we uiteindelijk van de MotoGP-technologie terug in de standaardproductie? “We werken zeer nauw samen met de R&D-afdeling, met name op het gebied van aerodynamica. We delen ook onze kennis over materialen. Ook de simu- latie, die we qua rijdynamiek hebben ontwikkeld, kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van sport motoren. Maar we kunnen ook gebruikmaken van hun testinstallaties, zo werkt het beide kanten op.” Wat ziet u als de grootste uitdaging voor de MotoGP in een veranderende wereld? “Met name CO 2 -neutraal zijn. Er zijn meerdere wegen om dat doel te bereiken. Een daarvan is een elek- trische. Dat zullen we vooral in stadsverkeer gaan zien, maar niet bij sportmotoren. CO 2 -neutrale bio brandstoffen vormen een andere weg, en dat is denk ik de richting waarin de MotoGP zich zou moeten ontwikkelen. De verbrandingsmotor hoeft dus niet afgeschaft te worden. Het is het beste krachthonk dat de mensheid tot dusverre heeft ontwikkeld.” INTERVIEW ROMANO ALBESIANO “We moeten de rijdbaarheid en betrouwbaarheid verder optimaliseren” Begin jaren negentig was Romano Albesiano al betrokken bij het 500-GP-project van Cagiva. Sinds 2013 is hij verantwoordelijk voor het MotoGP-project van Aprilia Racing. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3