MotoPlus 19 - 2021
SPORT MOTOPLUS 81 Een blik op een volledig MotoGP-blok geeft geen enkele motor fabrikant. Toch mochten we een paar foto’s maken van de 90-graden V4. In eerste instantie vielen alleen de enorme vleugels aan de stroomlijn op. Aansluitend viel ineens op dat de MotoGP-machine van Aprilia een enorme stap richting de top had gemaakt. De onverschrokken Aleix Espar- garo meldde zich met de zwarte machine met de kenmerkende rood/wit/groene en gele decors steeds vaker in de voorste regio nen van het MotoGP-veld. Op de Duitse Sachsenring was de Span- jaard de enige die de latere win- naar Marc Marquez in de begin fase van de race partij kon bieden en op het Britse Silverstone was daar ineens die fantastische derde plek en eerste podium plaats. Maar hoe kan het dat de kleinste fabrikant van de MotoGP-paddock zo slagvaardig is gewor- den? Voor het antwoord gaan we op bezoek bij de raceafdeling van de fabriek in het Italiaanse Noale, vlak bij Venetië. Het is een plek vol historie. Ooit was het de geboorteplek van de onverslaanbare tweetakten, die de laatste jaren van het 125cc-kampioenschap (tot 2012) en de 250 cc-GP’s (tot 2009) domineer- den. Ook de superbikes waarmee Sylvain Guintoli en Max Biaggi tussen 2010 en 2014 drie WK-titels veroverden, ontstonden op deze plek. De herinneringen aan een glorieus verleden tref je overal in het pand aan, in de ontvangsthal en in iedere kantoorruimte van de ongeveer 100 medewerkers tel- lende raceafdeling. “We hebben helaas nog geen museum, maar de motoren geven ons inspiratie en herinneren ons eraan hoe we vroeger problemen hebben Op audiëntie bij de baas. Ex-sport directeur van Ferrari Massimo Rivola (links) licht zijn plannen met Aprilia toe. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3