MotoPlus 19 - 2021
74 MOTOPLUS MIJN TROTS Na het zien van ‘A twist of the wrist’ wil Ruud Brand maar één ding: net als racegoeroe Keith Code steeds sneller over het circuit gaan. De meeste hobbyracers kopen dan een afgetrapt 600cc viercilindertje, maar Brand doet het hele maal anders. Hij bouwt zijn Triumph Street Triple om tot een Moto2-replica. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Guus van Goethem | “Unieke circuitfiets” “Sommige mensen spelen tennis, circuit dagen zijn voor mij sport. Het draait voor mij om oefenen en beter worden. Het gaat in eerste instantie vaak niet om snellere ronde tijden, maar ik werk liever aan mijn lijnen. Dat ik bochten krapper of juist wijder neem, of dat ik dieper remmend instuur. Uiteindelijk maakt dat je wel sneller. Dat is zo mooi aan het circuit: de grenzen opzoeken, het potenti- eel van een motorfiets uitbuiten. Daarom rijd ik jaarlijks zo’n tien circuitdagen, al zijn het er iets minder sinds ik voor de derde keer vader ben geworden. Het begon voor mij allemaal in 2010 met een Yamaha Fazer 600 die ik zonder enige achter- grond kocht. Die heeft het circuit nooit gezien, al deed ik er jaarlijks wel een rijvaardigheids training mee om iets te leren en vanwege de korting op de verzekering. In 2014 volgde de eerste echte motor: een Triumph Street Triple R. Samen met mijn broertje reden we vooraf op van alles en nog wat, maar we koch- ten allebei een Street Triple omdat je er alles mee kunt. Daarop reed ik ook mijn eerste circuitdagen. In 2017 kwam de Street Triple 765 uit en die kocht ik rechtstreeks uit de brochure. Bij een Street weet je toch dat het niet mis kan gaan. Alles zit er op, goede vering en remmen en een beetje elektronica. Drie jaar geleden ben ik fanatieker gaan circuitrijden en zocht daar een motorfiets bij. Een Japanse viercilinder zie ik niet zitten en al snel wist ik dat het een driecilinder moest worden. Een Triumph Daytona was een optie, maar ik wilde het 765- blok behouden. Daarom besloot ik mijn eigen Street Triple om te bouwen. Dat had verstrek- kende consequenties… Samen met Front Row in Zaltbommel heb- ben we een plan gemaakt om de motor om te bouwen. Een Street Triple is een mooie motor, maar de Showa-voorvork is een beetje budget. Die heeft een K-Tech cartridge gekre- gen en de achterdemper is ook vervangen door een exemplaar van K-Tech. Het uit- laatsysteem van MHP paste perfect en het werkt goed met dit blok. Samen met een ander luchtfilter, inlaatkelken, ECU en met een verwijderde katalysator is het blok nu goed voor 138 in plaats van 123 pk. Bovendien viel de motor zeker tien kilo af. De remschakelset levert een prima zitpositie op en bij de remmen heb ik alleen gekozen voor andere blokken. Het kontje is een standaard racekontje, maar de kuip is de grote complicerende factor gebleken. In eer- ste instantie leek het met wat afstandsbussen best redelijk te passen, maar niets is standaard en daardoor loop je overal tegenaan. Het rem- vloeistofreservoir past plotseling niet meer, het koppelingshendel is ineens te lang en zo wordt plotseling alles passen en meten. Geluk- kig was Front Row coulant met de uurtjes die ze in rekening brachten, anders was ik niet zo blij geweest met de factuur. Het was de eerste keer behoorlijk wennen om te rijden met mijn zelfgebouwde super sport Triumph in plaats van een naked. Heel even was er twijfel. ‘Heb ik echt zoveel tijd en energie in dit project gestoken en was dat het wel waard?’ Ja dus. Per ronde groeide het vertrouwen en dan blijkt hoe goed deze motor rijdt. Een Street Triple heeft een iets grotere naloop dan een Daytona en dat levert een vertrouwenwekkend stuurgedrag op. Het blok trekt echt als een malle. De eerste keer MIJN TROTS RUUD BRAND EN ZIJN MOTO2-REPLICA »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3