MotoPlus 19 - 2021

72 MOTOPLUS OCC ASION OCCASION HONDA CB1000R Eén vluchtige blik op een motorfiets is vaak al voldoende om een eerste indruk te krijgen van het karakter. In dit geval nestelt zich een dynamische naked in het blikveld die, als je eens geen behoefte hebt aan een sportieve rijstijl, zich ook van een heel rustgevende kant kan laten zien. Hoofdverantwoorde- lijk daarvoor is zonder twijfel de soepele maar vooral krachtige viercilinder, die al bij een sub- tiele draai aan het gashendel zijn innerlijke krachten op fraaie wijze ontvouwt en de wereld om je heen doet versnellen. Met een andere cilinderkop werd het superbike-blok van de 2007 Fireblade perfect afgesteld voor gebruik op secundaire landwegen. De CB1000R zag het levenslicht in 2008 en was Honda’s reactie op een flink aan- tal sterke concurrenten. De SC60 werd in Atessa, Italië, ontwikkeld, speciaal voor de Europese markt. Zeker in vergelijking met zijn voorganger, de tammere en meer klassieke CB900F, was de nieuwe CB1000 vrij radicaal. De dynamische optiek belooft een energieke bochtenrammer en die belofte komt de R gelukkig ook na. Dat alles gelardeerd met typische Honda-deugden als betrouwbaarheid en een hoog- waardige afwerking. Ook bij het instelbare rijwielgedeelte is de spagaat tussen sportiviteit en dagelijkse praktijk, emotie en perfectie meer dan geslaagd. Dat bewijzen onder meer prak- tische details als een opbergvak en passagiersvoetsteunen met bagageogen. Ook de prachtige enkelzijdige swingarm overtuigt in vorm en functie, net als het vier-in-een uitlaatsysteem, dat er wilder uitziet dan het klinkt. ABS is vanzelfsprekend ook aanwezig en vanaf 2011 zelfs standaard. Onder de streep is de CB gewoon een erg goede motor waar niet veel mis mee was, tot aan 2016 werd er dan ook nau- welijks iets aangepast aan de duizend. Het wat hoekige, niet al te agressieve en nog altijd rede- lijk bijdetijdse design maken de SC60 samen met de uitstekende rijeigenschappen tot een serieus en betaalbaar alternatief voor andere, modernere nakeds. n ITALIAANSE JAPANNER Deze ‘Italiaanse’ Honda verbindt temperament en een chique optiek met doorgerijpte techniek. Als occasion is de CB1000R, modeltype SC60, een betaalbare en sportieve ‘big naked’, ook voor wie het allemaal niet zo heel snel hoeft. | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Yvonne Hertler, Rossen Gargolov, Jörg Künstle | Technische gegevens Honda CB1000R, model 2016 Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 998 cc, 92 kW (125 pk) bij 10.000 tpm, 99 Nm bij 7.750 tpm, aluminium brugframe, upside-down voorvork, monoschok­ demper, veerweg v/a 120/128 mm, wielbasis 1.445 mm, zithoogte 830 mm, voorband 120/70ZR17, achterband 180/50ZR17, schijfrem v/a 310/256 mm, rijklaar gewicht volgetankt 220 kg, tankinhoud 17 liter, topsnelheid 230 km/uur, 0-100 km/uur 3,3 sec, verbruik (secundair) 1 op 18,9.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3