MotoPlus 19 - 2021

WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 Dat het weer ons met deze tweede groep ook nog eens uitermate goedgezind was – het was zelfs zomers –, was een gelukje – helaas reed de eerste lezersgroep een weekje eerder wel een paar dagen in de regen. Niets zo onvoor- spelbaar als het weer in de bergen, zeker in het najaar. Vanuit Plattners Alpenhotel midden in het grote skigebied van Nassfeld – gelegen op de grens tussen Oostenrijk en Italië, met Slovenië op een steenworp afstand – toerden we onder meer via door That Motortours uitgezette routes door Karinthië, de Italiaanse provincie Friuli, de Sloveense Mangart-pas, het Triglavski Nationale Park en de Sextner Dolomieten. We pas- seerden tientallen kleinere en onbekende bergpassen die minder tot de verbeelding spre- ken dan bijvoorbeeld de Furka, Splügen en Stelvio, maar die mij in elk geval verbaasden met hun bijzonder boch- tige wegdek en fraaie natuur. Deze lezersreis is ooit ontstaan als spin-off van de jaarlijkse Alpenmasters-test, waarvan we in het vorige nummer weer de finale publiceerden. Een finale met een voor velen verrassende win- naar, want het zevenkoppige testteam – onder wie onze eigen Twan Hulshof – koos de nieuwe Ducati Multistrada V4S tot ultieme bergkoning. Ik keek daar trouwens niet eens van op: toen ik in december 2020 in België mijn eerste testrit maakte met deze nieuwe viercilinder-Multistrada (zie MotoPlus 24/2020), was ik vanaf de eerste kilometers diep onder de indruk. Deze motor heeft werkelijk alles – nou ja alles, het benzine­ verbruik viel mij wat tegen – om een absolute topper te worden. Eén deelnemer aan de MotoPlus-lezersreis reed al op zo’n nieuwe V4-Multistrada, een motor die ondanks de aanwezigheid van veel GS’sen, Super Adventures, Super Dukes en nieuwe RT’s opviel. Terwijl hij in de ogen van echte Ducatisti toch ook een knieval is naar ‘de normale wereld’. Zo is immers de geniale desmodromische klep­ bediening – waarbij de kleppen onder dwang worden geopend én gesloten – verdwenen bij deze Multistrada, net als het kenmerkende stalen buizenframe en de enkelzijdige achter­ wielophanging. Dat kun je inderdaad erg jammer vinden, maar je kunt ook de werkelijkheid onder ogen zien: met al hun technische lekkernijen, al hun emo- tie en al hun sportsuccessen lukte het Ducati maar niet om de stap naar het grote publiek te maken. Al jarenlang rollen er jaarlijks rond de 50.000 nieuwe Ducati’s uit de fabriek in Bologna, en dat kan met hun huidige brede model­ gamma nauwelijks winstgevend zijn. Aangezien Ducati tegenwoordig één van de twaalf merken van het VW-concern is, zul- len er dan ook zeker eisen zijn gesteld aan CEO Claudio Dome- nicali. Nu is die laatste als kind van de fabriek in mijn ogen ook precies de juiste persoon om de brug tussen verleden en toekomst te slaan en daarmee een transformatie in gang te zetten waardoor de rode machines uit Bologna toe­ gankelijker worden en een groter publiek gaan aanspreken. Deze Multistrada V4S is daar een uitstekend voorbeeld van, net als de nieuwe Monster 950 (die al de beste Monster ooit wordt genoemd), de Panigale V4 én de Streetfighter S. Met deze nieuwe generatie machines zet Ducati in mijn ogen echt een enorme stap voorwaarts en moet het wel succesvol worden! Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 19 / 2021 Transformatie IN DE OGEN VAN ECHTE DUCATISTI IS DE NIEUWE MULTISTRADA V4S TOCH EEN KNIEVAL NAAR DE NORMALE WERELD Begin september was ik in mijn laatste vakantieweek met 23 MotoPlus-lezers onderweg in de Alpen, voor onze jaarlijkse Alpenmasters-lezersreis. Een weekje onbekommerd sturen, en de zijkanten van de Bridgestone T32’s op mijn BMW R1250RT bijwerken. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Onze Alpenmasters-lezersreis speelde zich af rond het drielandenpunt Oostenrijk–Italië–Slovenië, een gebied met veel bochtige wegen en ruige natuur. Plus een Ducati Multistrada V4S…

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3