MotoPlus 19 - 2021

PRODUC T TEST MOTOPLUS 69 iXS Sport LD RS-800 Spidi Laser Touring Vanucci VSJ-2 en ART.X1 Leverancier: Motochic, nl.motochic.com Prijs: € 799,95 Productieland: Pakistan Certificering: EN 17092-2:2018, AAA Buitenmateriaal: rundleer (1,3 mm), polyamide en elasthaan; voering: polyester en elasthaan Maten: 48-60, verlengde, verkorte- en damesmaten Kleuren: zwart/rood/wit, zwart/fluor/wit, zwart/ wit/grijs Gewicht (maat 52): jack 3,14 kg, broek 2,70 kg (zonder kneesliders), totaalgewicht 5,84 kg Model (1,83 m) draagt maat: 52 Enorm matenspectrum, uitneembare voering, uitgebreid protectorenpakket, schouder-, elle- boog- en kneesliders vervangbaar, perforatie op jack, ritssluitingen deels met auto-block, bewust gekozen nauw aansluitende pasvorm Bewust gekozen nauw aansluitende pasvorm, zelfs zonder rugprotector en kneesliders aan de zware kant, ritssluitingen deels door leer geblokkeerd Conclusie: de zwaarste combi in deze test heeft een zeer sportieve pasvorm, daar moet je van houden. De ritssluitingen zijn te verfijnd en worden deels door het buitenmateriaal geblok- keerd. De rest van de uitrusting is prima. Leverancier: Batavi Trading, www.batavitrading.com Prijs: € 699,90 Productieland: Vietnam Certificering: EN 17092-2:2020, AAA Buitenmateriaal: rundleer (1,2 mm) en poly­ amide; voering: polyamide Maten: 46-58 Kleuren: zwart, zwart/rood, zwart/geel Gewicht (maat 52): jack 2,32 kg, broek 2,32 kg, totaalgewicht 4,64 kg Model (1,83 m) draagt maat: 50 Erg licht, op toergebruik gericht, ritssluitingen makkelijk te bedienen, ventilatieopeningen onder de armen, geperforeerd oppervlak op rug- pand, reflecterende details, ritssluiting met auto- block op de armen Beperkt matenspectrum, leren kraag zonder voering of stretch, slechts één binnenzak, ver­ bindingsrits gevoelig voor inwerkende kracht Conclusie: de naam zegt het al, deze Spidi is gemaakt om in te toeren. Voor echte sportieve- lingen heeft het Italiaanse merk andere opties. De combi heeft een aangenaam laag gewicht, maar door de korte benen en veel mate­ riaal rond de buik is de pasvorm een beetje gedrongen. Leverancier: Louis, www.louis.nl Prijs: jack € 349,99, broek € 299,99 Productieland: Vietnam Certificering: EN 17092, jack AA, broek A Buitenmateriaal: rundleer (1,2 mm), polyamide, aramide en elasthaan; voering: polyester Maten: 46-64, verlengde en verkorte maten Kleuren: zwart, zwart/rood, zwart/blauw, grijs, broek alleen in zwart Gewicht (maat 52): jack 2,76 kg, broek 2,53 kg, totaalgewicht 5,29 kg Model (1,83 m) draagt maat: 50 Uitgebreid matenspectrum, breedteverstelling kraag, goede ritssluitingen (deels met auto-block), ventilatieopeningen op bovenbenen, reflecte- rende details, elleboog- en knieprotectoren verstelbaar Hoog gewicht, deels pseudo-perforatie, ver- bindingsrits gevoelig voor inwerkende kracht, naden rond verbindingsrits zwak punt, geen auto-block hoofdritsluiting Conclusie: de op een na zwaarste combi in deze test is deels in ongebruikelijke kleuren leverbaar en richt zich met name op toer­ rijders. Het weliswaar grote maar niet volledig geperforeerde perforatie-oppervlak kost punten op het testcriterium ventilatie. kan worden. Die airbag-com- patibiliteit ziet Van Bömmel als de volgende branche-brede ontwikkeling. Comfort- en airbag-compatibili- teit zijn op technisch gebied niet de enige argumenten voor een moderne combi. Ook al blijft leer bij goed onderhoud – na een langere toer reinigen met een vochtige doek en aansluitend inwrijven met leerolie, -vet of -bal- sem – probleemloos tien, twintig en soms zelfs dertig jaar lang in prima conditie, voor protecto- ren geldt dat niet. Maar op dat gebied is de afgelopen jaren veel gebeurd. Protectoren zijn lichter geworden, luchtiger, flexibeler en ze hebben daarnaast een betere werking. In onze test konden we hier deels duidelijke verschillen vaststellen, ondanks dat alle protectoren conform de regels zijn gecertificeerd. Zie voor die certificering ook het infokader op deze pagina’s. Samengevat kun je daarover zeggen dat je door te voldoen aan de minimale criteria al aan de norm kunt voldoen. Een kinder-elleboogprotector in een heren-combi plaatsen mag name- lijk gewoon, maar is natuurlijk niet bepaald effectief. En aan elkaar gestikt leer mag dan misschien de slijtagetest doorstaan, maar dat zegt nog niets over een comfor- tabele pasvorm of de veiligheid in zijn totaliteit. Daarom raden we ook aan om, ook al zijn alle com- bi’s in deze test goed, voor een aankoop altijd even proef te zitten op de motor om de pasvorm te ervaren en ook verder te kijken dan het kleurtje alleen. Kijk ook altijd even goed aan de binnen- zijde van een pak, naar de voering en de protectoren. n Oordeel: goed Oordeel: goed Oordeel: goed »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3