MotoPlus 19 - 2021

IN MEMORIAM BOET VAN DULMEN 60 MOTOPLUS IN MEMORIAM Op het circuit was Boet van Dulmen uit duizenden her- kenbaar als hij met zijn elle­ bogen wijd uit elkaar zijn zware machine onder hem de bocht indrukte. Ook buiten de baan was Van Dulmen een herkenbare rechtdoorzee persoonlijkheid. Als prominent lid van de Grote Drie, maakte hij samen met Jack Middelburg en Wil Hartog van 1976 tot 1982 furore in de koningsklasse. Als laatste der Mohikanen beëindigde Van Dulmen in 1986 zijn racecarrière. “Lichamelijk gaat het nog wel, maar mentaal ben ik versleten.” Dat Van Dulmen’s loopbaan vijftien jaar eerder als wedden­ schap in de kroeg begon, weten de meeste liefhebbers wel. In café Het Centrum blufte Boet dat hij de deelnemers van de plaatselijke NMB-wedstrijd kon verslaan op zijn standaard Honda 450. Het werd een weddenschap waarbij de kroeggangers beloofden garant te staan voor eventuele schade. Op zijn Honda trainde de toen 23-jarige Boet meteen als snelste. Toch startte hij achteraan omdat volgens de NMB lokale favorieten te doldriest waren. Het belette Boet niet om het hele startveld op te rollen totdat hij op kop uitviel met een gebroken Als coureur stopte Boet van Dulmen naar eigen zeggen te laat. “Zoals ik te laat met racen begonnen ben.” Als mens kwam het einde te vroeg. ‘Den Boet’ is op 73-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een verkeersongeluk in zijn woonplaats Ammerzoden. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: FIM/Maurice Büla, Guus van Goethem | Rechtdoorzee en uiterst geliefd remkabel. De week erop won hij wel ‘gewoon’ in Tegelen. De band met woonplaats Ammerzoden is altijd gebleven. Boet was de lokale held en bleef dat zijn hele leven. Hij kreeg er vorig jaar nog zijn eigen stand- beeld. Op racedagen was heel Ammerzoden uitgestorven. Het dorp zorgde in de beginjaren voor vervoer naar wedstrijden en dat er voor de races werd ingeschre- ven. Boet hoefde alleen maar gas te geven. Zelfs de motoren waren van de supportersclub. Boet was er dankbaar voor: “De gemeen­ schap van Ammerzoden heeft echt alles voor me gedaan”. Boet betaalde de inzet van het dorp terug door inderdaad flink gas te geven. In zo veel mogelijk klassen en op zo veel mogelijk plekken. Hij reed van Zuid-Afrika tot Vlagtwedde en Indonesië en van de 24-uurs van Oss tot F-750 en 250 cc. Bij het beëindigen van zijn sportieve loopbaan conclu- deerde hij dat hij het misschien toch anders had moeten aan­ pakken: “Net als Wil Hartog had ik me op één klasse moeten concen- treren om internationaal door te breken. Toen ik aan de top kwam, was ik al te oud. Yamaha vertelde het me ooit: ‘Op dit moment Van Dulmen beleefde zijn echte doorbraak op dikke Suzuki’s, hier in 1978. Een jaar later won hij de GP van Finland.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3