MotoPlus 19 - 2021
VERGELIJKINGSTEST ZWARE ALLROADS 44 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST -BEOORDELING Maximale score BMW R1250GS Harley-Davidson Pan America 1250 Special Honda CRF1100L Africa Twin Adv. Sports ES MOTORBLOK Acceleratie in zes 40 36 32 28 Acceleratie 40 27 28 20 Topsnelheid 20 14 14 11 Motorkarakteristiek 30 27 24 22 Gasrespons/lastwisselreacties 30 26 23 22 Motorloop 30 21 18 20 Koppeling 20 15 12 16 Schakelen 20 13 12 14 Versnellingsbak-spatiëring 10 9 8 9 Starten 10 9 7 9 Totaal 250 197 178 171 RIJWIELGEDEELTE Wendbaarheid 40 29 23 28 Stabiliteit in bochten 40 32 30 29 Stuurgedrag 40 28 22 26 Feedback 10 7 6 6 Grondspeling in bochten/onder blok 20 17 18 17 Rechtuitstabiliteit 20 17 18 16 Veringafstelling voor 20 15 12 14 Veringafstelling achter 20 15 13 14 Veercomfort 20 16 14 15 Rij-eigenschappen duo 20 16 15 15 Totaal 250 192 171 180 PRAKTIJK Ergonomie rijder 40 34 32 31 Ergonomie passagier 20 15 14 15 Windbescherming 20 16 15 14 Zicht 10 7 7 6 Lichtopbrengst 20 17 15 16 Uitrusting 30 26 26 23 Gebruiksgemak/onderhoud 20 17 12 11 Rijklaar gewicht met volle tank 10 4 3 5 Instelmogelijkheden vering 10 10 10 10 Bagagemogelijkheden 10 5 7 5 Laadvermogen 10 7 5 9 Actieradius 30 27 25 30 Afwerking 20 15 13 15 Totaal 250 200 184 190 VEILIGHEID Remvertraging 40 31 28 29 Doseerbaarheid remmen 30 23 22 24 Remstabiliteit solo/duo 20 16 15 14 Oprichtneiging bij remmen 10 8 6 8 ABS-werking 20 16 16 15 Stuurslaan 10 7 8 9 Elektronische hulpsystemen 20 19 13 12 Totaal 150 120 108 111 KOSTEN Prijs testmotor 30 6 9 9 Garantie 10 8 10 5 Verbruik (secundaire weg) 30 20 18 21 Kosten beurt 20 17 12 19 Onderhoudskosten 10 4 4 6 Totaal 100 55 53 60 TOTAAL 1000 764 694 712 PLAATS 1 3 2 Prijs-kwaliteitverhouding* 10 5,8 5,2 6,4 De boxer slaat toe, sterker en verfijnder dan alle anderen. De toerenliefhebber Harley loopt ook machtig. De Honda overtuigt met een prima versnellings- bak en koppeling. Het gebrek aan vermogen van de Honda kost punten. Net als de Harley gaat het er vrij ruw aan toe. WINNAAR MOTORBLOK: BMW BMW schittert, Honda overtuigt. Vooral de feedback en nauwkeurigheid van de GS zijn ondanks de Telelever verras- send. Top: hoe stabiel de Harley en hoe gemakkelijk de Honda te sturen is. Jammer Harley. Het te straf afgeveerde rijwielgedeelte moet met kracht inge- stuurd worden en moet bewust op zijn lijn gehouden worden. WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: BMW Het klassieke domein van dit soort motoren. Alle machines zijn geschikt om te reizen en rijkelijk uitgerust. Hoogtepunten: Honda’s actieradius van meer dan 500 kilometer, de zit positie van de BMW en de mogelijk heden bagage op de Harley te hangen. Het laadvermogen van 190 kilo van de Harley is een beetje krap voor twee plus bagage. Het zadel van de Honda voor lange rijdagen ook. WINNAAR PRAKTIJK: BMW Een hoog niveau heerst bij alle ABS-systemen. Top zijn de remkracht van de BMW en het gevoel in het Honda remhendel. De stoppers van de Harley werken een beetje lomp en stroperig. WINNAAR VEILIGHEID: BMW Vier jaar garantie bij Harley-Davidson, lage kosten bij Honda. Gering verbruik bij allemaal. Goedkoop is anders. WINNAAR KOSTEN: HONDA Winnaar prijs-kwaliteitverhouding: Honda Goedkoop zijn ook de Japanse toer allroads niet, maar ze leveren de meeste waar voor je geld. *Bij de berekening van het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding wordt uitgegaan van de basisprijs plus die van de functionele accessoires. richting als de Honda. Alleen nog beter. Vreemd genoeg stuurt het Telelever-systeem – dat de reputatie heeft ‘losgekoppeld’ te zijn – de meest authentieke asfaltinformatie naar de hersenen van de rijder. Bij de Africa Twin verzandt dat in de lange veerwegen en de Pan America heeft last van een wat ongevoelige voorvork. De BMW stuurt bovendien het meest precies. Het gewichtsverschil van vijf kilo ten opzichte van de Amerikaan voelt tien keer zo groot als de motor in beweging is. Maar voordat de lezers brievenlade overloopt van nieuwe brieven: ondanks de grootste remkracht kunnen de Bei- erse ankers niet optimaal worden gedoseerd. Bij stevig remmen ‘verhardt’ het remhendel en blijft er weinig werkruimte voor doseren over. Er is altijd iets, zelfs in verwend München. Met een type motorfiets dat het woord ‘reis’ in zijn naam heeft staan, is het vanzelfsprekend goed reizen. Ook in het zadel van de Ameri kaanse nieuwkomer is een lange reis heel draaglijk. De Pan America heeft twee goede zit- plaatsen, is zelfs bij 200 km/uur stabiel en biedt een goede windbescherming. Extra voorzienin- gen zoals de optionele Adaptive Ride Height zijn even praktisch als slim. Bij stilstand verlaagt het systeem het voertuigniveau tot 25 milli meter, afhankelijk van de voorspanning aan de achterzijde. Daardoor sta je veilig met de voeten aan de grond en stap je makkelijk op en af. Na het opstarten keert het onmiddellijk terug naar het oorspronkelijke niveau. Wat echter proble- matisch kan zijn in deze toervriendelijke klasse, is de strakke ophanging. Zelfs zes standen van de elektronisch geregelde hardware bieden niet het in deze klasse passende veercomfort. Ook de Africa Twin is nogal stevig gedempt, maar heeft een grotere spreiding met minder instellingen. Gaat het voornamelijk rechtdoor, dan is de softe instelling prima. Lang voordat de rug opspeelt, meldt de bilpartij zich. Het zadel van de Honda is dun, hoekig en van zacht schuim. Dan is er nog een motorfiets – we noe- men geen namen – die als geen ander de weg gladstrijkt met slechts twee veerinstellingen. Een motor die zijn passagiers laat zitten als op een boxspring en desgewenst zelfs XXL-zadels verwarmt. Om de dingen in perspectief te plaatsen: zelfs in de harde Dynamic-stand is het rijwielgedeelte welwillender dan de Harley in Comfort-stand. Dus de eerdergenoemde lezers brieflade heeft duidelijk nog wat ruimte, maak je geen zorgen. Waar staat de Harley aan het einde van de dag? Dat een absolute nieuwkomer het spel niet direct kan winnen van een koning die dankzij veertig jaar evolutie nog altijd bovenop de troon zit, was wel te verwachten. Maar aan het eind van de dag blijkt de Pan America een zeer goed functionerend sympathiek alternatief dat vrij dicht tegen de tweede rij aanschurkt – en dat is wel onverwacht. Harley’s impact op de wereld van de reis-enduro’s is dus verrassender dan verwacht. n
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3