MotoPlus 19 - 2021

VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 43 Uitrusting in detail BMW R1250GS Harley-Davidson Pan America 1250 Special Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES BOORDCOMPUTER Bediening boordcomputer TFT 6.5“ TFT 6.8“/touchscreen TFT 6.5“/touchscreen Gemiddeld/huidig verbruik/ bereik  /–/  –/–/   /  /  Gemiddelde snelheid/rijtijd  /  –/–  /– Omgevingstemperatuur/motortemperatuur  /   /   /  Versnellingsindicator/benzinemeter  /   /   /  MOTOR/RIJWIELGEDEELTE Oliepeilcontrole elektronisch peilstok peilstok Elektronische vering  (Dynamic-pakket) 1  (semi-actief)  (semi-actief) Dempingsvoorkeuze Road/Dynamic/ Enduro 1 Sport/Balanced/ Comfort/Offroad Soft/Offroad Firm Offroad/Soft/Medium/ Hard (demping voor­ vork en achterdemper in ieder geval drie­ voudig instelbaar) Veervoorspanning voorvork tweevoudig/ automatisch automatisch vier- tot 24-voudig instelbaar Variabele rijhoogte –  € 702,- – Rijmodi  drie/zeven (Dynamic-pakket) 1  (zeven)  (zes) ERGONOMIE Verstelbaar windscherm/hoogte  /143-149 cm  /144-148 mm  /156-162 cm Verstelbare zithoogte  /840-860 mm  /860-880 mm  /850-870 mm Handkappen  (Tour-pakket)²   Verstelbaar rem- en koppelingshendel  /   /   /– UITRUSTING Elektronische sleutel  (Comfort-pakket)³   Verwarmde handvatten/zadel  (Comfort-pakket)³/ € 244,-  /–  /– Cruise control  (Tour-pakket)²   Quickshifter  (Dynamic-pakket) 3   € 539,- Hellinghulp   – Navigatiesysteem  (BMW-app)/ Navi € 854,-  (Harley-Davidson- app)  (Apple CarPlay/Android Auto) Middenbok   – Motorbescherming  (aluminium)  (aluminium)  (aluminium) Dagrijverlichting  (Licht-pakket) 4   Bochtenverlichting  (Licht-pakket) 4   Verstralers € 386,- € 660,- € 408,- USB-oplaadpunt    Spaakwielen  € 448,-  € 562,-  Bandenspanningscontrole  € 244,-  – VEILIGHEID ABS  drievoudig bochten-ABS  drievoudig bochten-ABS  tweevoudig bochten-ABS Tractiecontrole  viervoudig (uitschakelbaar)  achtvoudig (uitschakelbaar)  zevenvoudig (uitschakelbaar) eCall (intelligente noodoproep)  (€ 330,-) – – Motorsleepmomentregeling  (Dynamic-pakket) 1  –  = standaard/geïnstalleerd op testvoertuig; – = niet beschikbaar; 1 inbegrepen in Dynamic-pakket (€ 1.453,-): rijmodi Pro, schakelhulp Pro, MSR, Dynamic ESA; 2 inbegrepen in Touring-pakket (€ 732,-): handbescherming, cruise control, voorbereiding voor navigatiesysteem en bagagehouder; 3 inbegrepen in het Comfort-pakket (€ 538,-): verchroomd uitlaatsysteem, verwarmde handvatten en keyless ride; 4 inbegrepen in het Licht-pakket (€ 743,-): dagrijlichten, multifunctionele richtingaanwijzers, koplamp Pro, adaptieve bochtverlichting. veerinstellingen. In tegenstelling tot de concur- rentie – en hier ligt veel ontstresspotentieel – worden ze afzonderlijk van elkaar en door middel van hun eigen schakelaars geselecteerd. Heb je toch nog geavanceerdere behoeften, dan kun je de twee Pro-rijmodi configureren, maar voor dagelijks gebruik lijkt dat onnodig. De reactie op het gashendel is altijd uitstekend. Van zachtjes toeren tot gretig scheuren, zonder ooit te hard te zijn. Wat je binnen handbereik hebt met het gevoelige gashendel is niets minder dan pure TNT. Van ver onder de 2.000 toeren tot ver boven de 8.000 toeren stuwt de boxer de GS voort met de kracht van een meedogenloze sloop­ kogel. Zelfs de Pan America, met zijn krachtige motor, houdt nauwelijks gelijke tred. Die moet toerentallen en snelheden bereiken die op geen enkele landweg ter wereld redelijk, laat staan wettelijk, zijn om het extra vermogen te benutten. Nu alleen nog de fluwelen versnel- lingsbak van de Honda en de BMW kan met het boxerblok zijn kroon nog hoger op het ruwe voorhoofd dragen. Nu is een sterke motor – mathematisch gesproken – een noodzakelijke maar geen absolute voorwaarde voor een net zo’n goede rijdynamiek. Gelukkig hebben reis-enduro’s als concept altijd de juiste variabelen paraat voor een direct vergelijk: een rechtop rijpositie voor een totaal overzicht, breed stuur voor maximale controle en manoeuvreerbaarheid en – in het algemeen – krachtige motoren. Elk van dit trio is geschikt als officiële race-enduro. Die ver­ pulveren moeiteloos de ego’s van rijders van zogenaamd sportievere tweewielers. En toch zijn alle drie dynamische menu’s verschillend gekruid. Met de Pan America kun je het meest stabiel jagen. Hoe je ook rijdt, het komt altijd goed. Wanneer het snel van links naar rechts en weer terug gaat, vraagt het wel de nodige spier- kracht. Als het relatief milde maar uitstekende ABS ingrijpt, komen al die Amerikaanse kilo’s er in een mum van tijd aan. Ook hier veel mer- kentrouw. Dat geldt ook voor de banden. Op bijna elke Harley-Davidson heten die Michelin Scorcher en die mogen slechts met de nodige voorzichtigheid worden gebruikt, althans op nat wegdek. De met Bridgestones uitgeruste Honda kan hier slechts vermoeid om glimlachen. Ondanks het echte enduro-21-inch wiel vooraan, stuurt hij snel in en slingert hij levendig van links naar rechts. De even echte enduro-veerwegen – vooral in de zachte instellingen – brengen veel beweging in de zaak. Aan de andere kant beschikken de remmen over winnende kwali­ teiten. Net als bij het blok is de werking niet overweldigend, maar perfect controleerbaar. En de BMW? Oké, zal ik alvast de goed gevulde "Jullie zijn allemaal gekocht!" lezersbrievenlade opentrekken... Hij neemt bochten net zo stabiel als de Harley en wisselt net zo makkelijk van »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3