MotoPlus 19 - 2021
VERGELIJKINGSTEST ZWARE ALLROADS 42 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Technische gegevens BMW R1250GS Harley-Davidson Pan America 1250 Special Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES MOTOR Bouwwijze tweecilinder viertakt boxermotor tweecilinder viertakt 60° V-twin tweecilinder viertakt lijnmotor met 270° krukas Injectie 2x Ø 52 mm 2x Ø 50 mm 2x Ø 46 mm Koppeling natte multiplaat, anti-hop natte multiplaat, anti-hop natte multiplaat, anti-hop Boring x slag 102,5 x 76,0 mm 105,0 x 72,0 mm 92,0 x 81,5 mm Cilinderinhoud 1.254 cc 1.252 cc 1.084 cc Compressie 12,5 : 1 13,0 : 1 10,1 : 1 Max. vermogen* 100 kW (136 pk) bij 7.750 tpm 112 kW (152 pk) bij 8.750 tpm 75,0 kW (102 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel* 143 Nm bij 6.250 tpm 128 Nm bij 6.750 tpm 105 Nm bij 6.250 tpm Geluid in stand 88 dB(A) 90 dB(A) 92 dB(A) RIJWIELGEDEELTE Frame stalen brugframe stalen buizenframe met aangeschroefd alu minium achterframe stalen buizenframe Voorvork Telelever Ø 37 mm upside-down voorvork, Ø 47 mm elektronische upside- down voorvork, Ø 45 mm Stuurdemper hydraulisch hydraulisch n.v.t. Remmen v/a Ø 305/276 mm Ø 320/280 mm Ø 310/256 mm Hulpsystemen bochten-ABS, tractie controle bochten-ABS, tractie controle bochten-ABS, tractie controle Wielen 3.00 x 19; 4.50 x 17 3.00 x 19; 4.50 x 17 2.15 x 21; 4.00 x 18 Banden 120/70 R19; 170/60 R17 120/70 R19; 170/60 R17 90/90 21; 150/70 R18 Banden in test Bridgestone A41G Michelin Scorcher Adventure Bridgestone AX 41T L MATEN EN GEWICHTEN Wielbasis 1.514 mm 1.585 mm 1.575 mm Balhoofdhoek 64,3° 65,0° 62,5° Naloop 101 mm 108 mm 113 mm Veerweg v/a 190/200 mm 191/191 mm 230/220 mm Zithoogte 1 840-860 mm 860-880 mm 850-870 mm Rijklaar gewicht volgetankt 1 260 kg 265 kg 242 kg Laadvermogen 1 205 kg 190 kg 216 kg Tankinhoud/reserve 20,0/4,0 liter 21,2/3,8 liter 24,8 liter Onderhoudsinterval 10.000 km 8.000 km 12.000 km Prijs NL € 20.450,- 2 € 21.995,- 3 € 21.299,- 4 Prijs B € 17.290,- € 18.495,- € 18.199,- *Fabrieksopgave; 1 MotoPlus-metingen; 2 incl. Style Triple Black (€ 824,-) inclusief zwarte kleurstelling; gefreesde achteruitkijkspiegels; Comfort-pakket (€ 538,-): chroom uitlaatsysteem, handvatverwarming, keyless ride; Dynamic-pakket (€ 1.453,-): rijmodi Pro, shift assistant Pro, MSR, Dynamic ESA; intelligente noodoproep (€ 330,-); Licht-pakket (€ 743,-): dagrijlichten, Headlight Pro, multifunctionele richtingaanwijzers, cruising light, adaptieve bochtverlichting; navigatiesysteem (€ 743,-); RDC (€ 244,-); spaakwielen (€ 448,-); zetelverwarming (€ 244,-); Touring-pakket (€ 732,-): handbescherming, cruise control, bagagehouder, voorbereiding voor navigatiesysteem; 3 incl. spaakwielen (€ 562,-); Ride Height (€ 702,-); 4 incl. quickshifter (€ 539,-). MotoPlus-metingen Topsnelheid in km/uur* 219 km/uur 220 km/uur 199 km/uur Acceleratie 0 - 100 km/uur 3,6 sec 3,6 sec 3,8 sec 0 - 140 km/uur 5,7 sec 5,7 sec 6,3 sec 0 - 200 km/uur 13,4 sec 12,2 sec – Doortrekken 60 - 100 km/uur 3,2 sec 3,6 sec 3,9 sec 100 - 140 km/uur 3,3 sec 3,7 sec 4,5 sec 140 - 180 km/uur 3,9 sec 4,7 sec 6,4 sec Verbruik tijdens de test Bij 100 km/uur 1 op 20,8 1 op 18,9 1 op 21,7 Theoretische actieradius 417 km 400 km 539 km 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100 105 110 70 90 110 130 Motortoerental x 1.000 tpm Vermogen in kW/pk Koppel in Nm Harley-Davidson Pan America 105,5 kW (143 pk) bij 9.000 tpm 118 Nm bij 8.000 tpm BMW R1250GS 99,2 kW (135 pk) bij 7.700 tpm 139 Nm bij 6.400 tpm Honda Africa Twin 76,5 kW (104 pk) bij 7.600 tpm 107 Nm bij 6.200 tpm 50 70 90 110 130 150 145 140 135 130 125 120 115 110 105 100 95 90 85 80 75 70 65 60 55 50 45 40 35 30 25 20 15 10 Hoewel net zo duur in aanschaf vecht de beschei- den Honda een verloren strijd. Maar de Africa Twin haalt het meeste uit zichzelf, heeft een geweldige loopcultuur en gelijkmatige kracht. Het is abso- luut geen sensatiezoeker, maar hij is wel gezegend met een heerlijk tweecilindergeluid. De Harley V-twin is in deze ronde de sportmotor. Vooral bovenin rukt het blok je armen er bijna af. Desondanks is het duidelijk dat het niet aan de fabrieksspecificatie voldoet. Zowel qua kracht als soepelheid reageert de V2 zeer gevoelig op de talrijke elektrische instellingen. De grote boxer van de BMW knalt vanaf het begin weg als Bud Spencer, maar heeft ook de lange adem van Terence Hill. Versnelling, toerental, rij modus, het maakt niet uit: het blok duwt gewoon de hele tijd. Goede manieren en trompetgeschal inbegrepen. Aangename bijkomstigheid: niemand van dit trio gebruikt meer dan ongeveer vijf liter brandstof op een redelijke route over provinciale wegen. Vermogen aan de krukas; metingen op de Dynojet 250-rollentestbank, gecorrigeerd volgens 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. Vermogensmeting
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3