MotoPlus 19 - 2021

ZWARE ALLROADS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 39 vrij royale gebruik van materialen en nog een spoortje van charmante landbouwmachine-achtige details. Zelfs in dit niet bepaald luchtige segment lijkt deze Harley zwaar, ruig en rustiek. Dat is waarschijnlijk niet helemaal toevallig: het zit op de een of andere manier in het merk gebakken. Een wielbasis van 1.600 millimeter, 265 kilo en de vertrouwde verwachting van het manoeu­ vreren met een schip in plaats van een motor- fiets leveren vooraf bepaalde verwachtingen over de rijdynamiek op. Een stuurdemper, meer elektronica dan een Spaceshuttle en 152 hoog-moderne pk’s spreken dan weer een com- pleet andere taal. Feitelijk past het blok nog het minst bij de typische Harley-folklore. Een nonchalant, swingend ritje op een weelderige golf van koppel? Nee, nee. In plaats daarvan is het blok een moderne prestatiegerichte V-twin: lichtvoetig, echt krachtig, breedbandig en sterk bovenin. Dankzij een voor Harley ongebruike- lijke cilinderhoek van 60° alsook gevoelsmatige cilinderhoek van 90° door de ontstekings-offset. Het levert een nieuw timbre op dat vari- eert van subtiel gebrul tot metalig gerommel. Het enige dat nog enigszins aan vroegere tij- den doet denken, zijn de zware versnellingsbak en koppeling. Zelfs de ‘good vibes’ zijn anders. Vanaf 2.500 toeren komen en blijven ze. Voor mensen met Milwaukee-ervaring staat dit gelijk aan raketvoortstuwing, maar ook in de grote reis-enduro-omgeving maakt het een imponerende entree. Al moet je wel de rijmodi onder de knie hebben. Het totale feel-good- pakket, inclusief vol vermogen, aangename gasrespons en een draaglijke veerinstelling, is alleen beschikbaar in de speciaal geconfigu- reerde rijmodus. De logische bediening aan het stuur en op het touchscreen maakt de fijn­ afstelling vrij eenvoudig. Alleen bij stilstand. Natuurlijk. Maar niet met de zijstandaard uitge- klapt. Niet zo duidelijk. Al helpt het dashboard »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3