MotoPlus 19 - 2021
ZWARE ALLROADS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 39 vrij royale gebruik van materialen en nog een spoortje van charmante landbouwmachine-achtige details. Zelfs in dit niet bepaald luchtige segment lijkt deze Harley zwaar, ruig en rustiek. Dat is waarschijnlijk niet helemaal toevallig: het zit op de een of andere manier in het merk gebakken. Een wielbasis van 1.600 millimeter, 265 kilo en de vertrouwde verwachting van het manoeu vreren met een schip in plaats van een motor- fiets leveren vooraf bepaalde verwachtingen over de rijdynamiek op. Een stuurdemper, meer elektronica dan een Spaceshuttle en 152 hoog-moderne pk’s spreken dan weer een com- pleet andere taal. Feitelijk past het blok nog het minst bij de typische Harley-folklore. Een nonchalant, swingend ritje op een weelderige golf van koppel? Nee, nee. In plaats daarvan is het blok een moderne prestatiegerichte V-twin: lichtvoetig, echt krachtig, breedbandig en sterk bovenin. Dankzij een voor Harley ongebruike- lijke cilinderhoek van 60° alsook gevoelsmatige cilinderhoek van 90° door de ontstekings-offset. Het levert een nieuw timbre op dat vari- eert van subtiel gebrul tot metalig gerommel. Het enige dat nog enigszins aan vroegere tij- den doet denken, zijn de zware versnellingsbak en koppeling. Zelfs de ‘good vibes’ zijn anders. Vanaf 2.500 toeren komen en blijven ze. Voor mensen met Milwaukee-ervaring staat dit gelijk aan raketvoortstuwing, maar ook in de grote reis-enduro-omgeving maakt het een imponerende entree. Al moet je wel de rijmodi onder de knie hebben. Het totale feel-good- pakket, inclusief vol vermogen, aangename gasrespons en een draaglijke veerinstelling, is alleen beschikbaar in de speciaal geconfigu- reerde rijmodus. De logische bediening aan het stuur en op het touchscreen maakt de fijn afstelling vrij eenvoudig. Alleen bij stilstand. Natuurlijk. Maar niet met de zijstandaard uitge- klapt. Niet zo duidelijk. Al helpt het dashboard »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3