MotoPlus 19 - 2021

VERGELIJKINGSTEST ZWARE ALLROADS 36 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST Oké, oké. Zo verrassend is Harley’s entree bij de hoogpoters ook weer niet. In 2018 maakten we kennis met de strategie die we kennen als ‘More roads to Harley-Davidson’. Daarin is er een prominente plek weggelegd voor de Pan America. De elektrische LiveWire, die nog een grotere rol kreeg toebedeeld in het ver­ overen van nieuwe segmenten, kennen we zelfs al sinds 2014. Het laatste toevluchtsoord van ouderwetse tweewielertraditionalisten brokkelt dus niet stiekem of pas onlangs af. Achter de nieuwe vreugde over de toekomst en de diversificatie gaat geen doel op zich schuil. De wereldwijde verkoop van traditio- nele Harleys daalt al jaren – en dus ook vóór corona – gestaag. In het eerste jaar van de pandemie werden ongeveer 145.000 motor­ fietsen geleverd. Nog niet zo lang geleden waren dat er twee keer zoveel. Er moest iets gebeuren in Milwaukee. Harley-Davidson moest zich losmaken uit de eeuwige spiraal van oude wijn in nieuwe zakken en oud metaal in nieuwe kleuren. De fabrikant moest de toekomst innig omarmen en de verkoopcijfers weer laten stijgen. Dat laatste is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de Pan America. Reis-enduro’s gaan namelijk vooral in de oude wereld in grote aantallen over de toonbank. Daarbij zit Koning GS al eeuwen op de troon. De tweede meest populaire grote hoogpoter komt uit Japan en heet Africa Twin. Dit dynamische duo zet de toon bij de reis-enduro’s. Daarom komt het goed uit dat we deze pijlers van dit segment hebben kunnen strikken voor een eerste rendez-vous met de Pan Am. Ondanks een vermogensverschil van

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3