MotoPlus 19 - 2021
EERSTE TEST MOTOPLUS 29 zich in gang. Het dashboard is geen onuitputte- lijke bron van informatie, maar alles wat je wilt weten lees je in een oogopslag af. Op één ding na: in eerste instantie is het onduidelijk of rij modus Sport of Eco is ingeschakeld. Toch is het ook zonder indicatie snel duidelijk welke stand is geselecteerd. Het verschil tussen de twee rijmodi is immens. Wisselen tussen de twee is een kwes- tie van een druk op de knop. De cruise control is al net zo helder in het gebruik. BMW-eigenaren komt het knopje voor de cruise control heel erg bekend voor. Het wat ongevoelige knopje van de knipperlichten zit precies waar je het verwacht. Dat geldt ook voor de alarmlichten. Voordat er is opgeschakeld naar de derde versnelling voelt de motor al vertrouwd. Geen gekkigheden, geen ergernissen, maar een gevoel alsof je op een motorfiets zit van een gevestigde Europese of Japanse fabrikant. Dat voelt vertrouwenwekkend. En stevig... Voorvork en achterdemper zijn uitermate straf afgeveerd. Een collega met gekneusde ribben – een erfe- nisje van een ongeval met een mountainbike – voelt alle klappen ‘lekker’ doorkomen. Zeker bij korte elkaar opvolgende hobbels voelt het rijwielgedeelte stuiterig. Een spatbordloos achterkantje. Zelfs de uitlaatbochten vormen een X. Ook deze Italiaanse grofnoppers hebben grip. De Kayaba-vork is volledig instelbaar. Mooie instelbare hendels en keurige afwerking. Geen nadeel zonder voordeel. Het straf afge- veerde rijwielgedeelte houdt op goed asfalt het hoofd lang koel en dat betaalt zich uit in stuur precisie. Bij vriendelijk geprijsde motoren is de vering vaak aan de slappe kant, bij de CFMoto niet. Nog meer goed nieuws: een ander exem- plaar dat ik reed stond iets comfortabeler afge- steld. De instelbare vering heeft dus voldoende stelmogelijkheden om een beetje te spelen. Op het soms pokdalige asfalt van de Ardennen is dat geen overbodige luxe. Spelen is ook wat wij ondertussen doen. Net als soortgenoten als de MT-07 en Z650 is het ontzettend leuk om overenthousiast met de 700CL-X in de weer te gaan. De motorfiets beschikt over voldoende grondspeling om daadwerkelijk te kunnen spelen. Ook in snel- lere langlopende bochten blijft de motor mooi op lijn en onverstoorbaar. Het grove profiel wreekt zich niet. De 700CL-X is niet de lichtst sturende motorfiets in deze klasse, maar het sturen voelt nog altijd makkelijk, voorspelbaar en vertrouwenwekkend. Vooraf werden er nog bedenkingen geuit bij de remmen. Een enkel schijfje? Komt dat goed? De twijfel verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3