MotoPlus 19 - 2021
28 MOTOPLUS EERSTE TEST EERSTE TEST CFMOTO 700CL-X HERITAGE Snoepje dat nog in het vat zit Dat de 700CL-X Sport in de basis gelijk is aan de Heritage is overduidelijk, maar het eind resultaat verschilt als dag en nacht. Het mag geen verrassing heten dat de Sport de meer racy variant van de twee is. Al is die extra sportiviteit vooral uiterlijk vertoon, want het tweecilinder blok levert precies dezelfde prestaties als in de Heritage. Toch zien we wel degelijk sportievere spulletjes op de Sport. De vierzuiger Stylema-remklauwen komen in dit geval van Brembo. Bovendien beschikt het voorwiel ditmaal over twee remschijven. De genopte banden op de Heritage maken plaats voor sneller Maxxis MA-ST2 straatrubber. Verder vallen het lage stuurtje en het sportieve kontje op. Op het eerste gezicht heeft CFMoto de Sport lekker volbehangen met carbon, maar vreemd genoeg is de motor negen kilo zwaarder dan de Heritage. Waar die laatste onder de 200 kilo blijft, gaat de Sport daar met 205 kilo net overheen. Hoeveel de 700CL-X Sport gaat kosten en wanneer hij in de showroom staat, blijft nog even onduidelijk. Reken er in 2021 in ieder geval niet meer op. Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen buizenframe van 16,7 kilo. De achterbrug voegt daar 6,7 kilo aan toe. Vooraan verricht een volledig instelbare Kayaba upside-down vork dempend werk. Bij de blauwe kleurvariant is die in het bekende goud. Bij de grijze laklaag is de vork brons van kleur en dat is ronduit chic. Het sluit ook mooi aan bij het fraaie bruine zadel. Chic en fraai zijn kwalificaties die zeker niet op elke Chinese motorfiets van toepassing zijn, maar de 700CL-X verdient ze. Niet alleen voor het zadel en de voorvork, maar voor het algemene plaatje. De lasnaden zien er niet uit alsof ze zijn gemaakt bij de dagbesteding. De bekabeling is strak en nergens is een los draadje te vinden. Echt waar, het ziet er alle- maal netjes uit. De X in de typeaanduiding komt bijvoorbeeld overal terug. Letterlijk van koplamp tot achterlicht. Zelfs de gekruiste uit- laatbochten vormen een X. De CFMoto maakt dus een keurige indruk. En dat allemaal voor € 7.699,-. Een zeurpiet merkt Pittige Chinees. Van X voor tot X achter. op dat er voor zeven mille blijkbaar geen spat- borden vanaf kunnen. Het voorspatbord is sportief kort, maar achteraan houdt alleen de flap met kentekenplaathouder rotzooi van je rug. Of dat in de praktijk werkt is niet duidelijk, want het was prachtig weer tijdens de testrit. Een duopassagier moet wel doodsangsten uit- staan. De zitplek is minimaal en als je er onge- lukkigerwijs achterover af gaat, weet je dat je op een furieus spinnende Pirelli landt. Een testrit begint bij het plaatsnemen. Met een zadelhoogte van 800 millimeter komen beide voeten makkelijk bij de grond. De voet steunen staan wat naar voren, maar vooral zo hoog dat de kniehoek stevig is. De knieën en benen sluiten wel perfect aan op de flanken van de benzinetank. Die oogt uit de kluiten gewassen, maar bevat slechts dertien liter. Met mijn 1,80 meter zou ik een hoger zadel overwegen als dat beschikbaar komt. Hoe aangenaam het zadel voelt bij urenlange ritten rechtdoor is nog onduidelijk. Na de testrit had ik geen centje pijn, maar de rit werd regelmatig onderbroken voor fotografie. Een kort tikje van de linkervoet schakelt de eer- ste versnelling in en soepel zet de nieuwkomer
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3