MotoPlus 19 - 2021

26 MOTOPLUS EERSTE TEST EERSTE TEST CFMOTO 700CL-X HERITAGE De CFMoto 700CL-X Heritage is een regelrechte verrassing. Het nieuwe blok zet zijn voorgangers volledig in de schaduw en hetzelfde geldt voor het rijwielgedeelte. Het levert een uiterst vertrouwenwekkende motorfiets op die loopt als vergif. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Jonas Roosens | PITTIGE CHINEES Acht Nederlandse dealers hebben een demo van de CFMoto 700CL-X Heritage. Ben je in de markt voor een lichte tweecilinder, overweeg dan een proefrit met deze (nog) grote onbe- kende. Qua prestaties en afwerking kruipt hij dicht naar de gevestigde orde, maar het prijs- voordeel blijft. De 700CL-X gaat voor € 7.699,- van de hand. Een vergelijkbare Yamaha XSR700 kost € 8.999,-, een Benelli 752S € 8.659,- en een Suzuki SV650XA € 8.299,-. Het prijsvoordeel is geen gevolg van een karige uitrusting. Integen- deel: de CFMoto schermt met zaken als cruise control, Kayaba-vering, zelf-uitschakelende knipperlichten en rijmodi. De 700CL-X Heritage beschikt over een gloed- nieuw blok. Bij een crossplane twin met 75 pk denk je aan de tweecilinder van Yamaha, maar dit is een eigen ontwerp. CFMoto spiekte niet bij het merk met de gekruiste stemvorken en ook niet bij KTM. Het produceert weliswaar de twee­ cilinder van de Oostenrijkse 890 Adventure, maar het blok uit de 700CL-X komt van de eigen tekentafel. Het beschikt over een slipper clutch, een 270° krukas, brandstofinjectie van Bosch en ride-by-wire. Dat laatste maakt twee rijmodi (Sport en Eco) en cruise control mogelijk. Die laatste is in te schakelen vanaf de vierde versnel- ling tussen 40 en 130 km/uur. Deactiveren gaat alleen met remhendel of rempedaal. CFMoto dreunt graag de namen van bekende toeleveranciers op. Bosch voor de injectie en verder zien we remmen van J.Juan, ABS van Continental, vering van Kayaba en banden van Pirelli. Het rubber heeft flinke noppen en dat is voor het stoere uiterlijk, want offroad ga je niet met deze blitskikker. Hoe de MT60RS zich op het asfalt houdt, moet blijken uit een 160 kilometer lange testrit door de Belgische Ardennen. Uit ervaring weten we dat we dan ook de kwalitei- ten van de vering testen. Het Ardenner asfalt heeft niet voor niets een bedenkelijke reputatie. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3