MotoPlus 19 - 2021
TRIUMPH SPEED TWIN EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 25 maar is in de praktijk minder sportief dan de remmen. Die laatste overtuigen nog op een racer, de vering heeft duidelijk een grotere comfortcomponent ingebakken gekregen. Terecht, we hebben het hier over een retro en niet over een superbike. Toch verslaat de nieuwe Speed Twin de oude Speed Twin als het op sturen aankomt. De laatste generatie blijft stabieler terwijl je tegelijkertijd beter aanvoelt wat er onder je gebeurt. We blijven even in de hoek van ‘wat er onder je gebeurt’, het blok dus. De reputatie snelde de tweecilinder al vooruit, de twin bulkte altijd al van de power en schrijft het woord ‘soepel’ in hoofdletters. Het maakt nieuwsgierig hoe de nóg sterkere 2021-versie het doet. De prima doseerbare koppeling en fijne versnellingsbak voelen gelukkig nog altijd als voorheen. Verder voelt de Speed Twin vreemd genoeg juist iets getemder dan voorheen. Ondanks de afge- slankte draaiende massa reageert het blok niet meer zo woest enthousiast als eerder. Begrijp me niet verkeerd: de Speed wil nog altijd flink vooruit. Tussen de 3.000 en 7.000 tpm heb je altijd minstens 100 Nm tot je beschikking. Bij 100 km/uur draait het blok zo’n 3.200 tpm en dat is niet ver verwijderd van het maximum koppel van 112 Nm. Inhalen is dus een peulen schil en een kwestie van even het gas open trekken. Het ideale en brede speelgebied zit gevoelsmatig tussen de 2.500 en 4.500 tpm. Dat zijn bijna Harley-waarden. Bijna. Helemaal onderin gebeurt er minder dan bij een Ame- rikaanse V-twin. De potato-potato-sound ont- breekt ook, maar het donkerbruine basgeluid maakt alles goed. Dit zijn fluwelen decibellen die net zo mooi zijn als de motorfiets zelf. Minder mooi dan het uitlaatconcert is de hitte die van het blok komt. Al heeft elk verhaal twee kanten. Op een warme zomerdag vervloek je die barbecue tussen je benen. Op een kille duceert de oude meer koppel en vermogen. Het is een toerental waar je met een retro als deze meestal niet bivakkeert. Het is niet nodig: dui- zenden toeren eerder draait de twin al krachtig en soepel rond. Iets minder krachtig dan voor- heen, maar nog altijd indrukwekkend genoeg. Na een week gaat de Speed Twin terug naar zijn rechtmatige eigenaar. Waar ik op de heenweg nog – verbaasd – koos voor de snelste recht- doorweg, gaat de laatste rit dit keer binnendoor. Nog even lekker sturen met deze klassieke schoonheid, nog even genieten van de bruine uitlaatklappen en het romige blok. n -CONCLUSIE De 2021 Speed Twin is de hoofdrolspeler op zijn eigen surpriseparty. Hij verrast met magnifieke remmen en dito afwerking. Alhoewel dat laat- ste eigenlijk geen verrassing mag heten, want de Triumph is al zijn hele leven een schoonheid. Daar doet een moderne upside-down vork niets aan af. Die verhoogt wel de rijeigenschappen. Die komen het best uit de verf op provinciale (stuur)wegen. Ga naar buiten en geniet van dit ding. Dat het blok bovenin iets krachtiger is, merk je niet in de praktijk, maar het blijft een toonbeeld van een machtige massieve krachts ontwikkeling. De absolute woestheid is eruit gesleuteld, maar het blijft een zalig blok. Met de Speed twin speelt Triumph nog altijd mee in de Champions League van de retro’s. MOTOR vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin, SOHC, vier kleppen per cilinder, injectie, 2x Ø 44 mm, geregelde katalysator, zesversnellingsbak, bekrachtigde natte-platenkoppeling met anti-hop, O-ring-ketting. Boring x slag 97,6 x 80 mm Cilinderinhoud 1.200 cc Compressie 12,1:1 Max. vermogen 73,6 kW (100 pk) bij 7.250 tpm Max. koppel 112 Nm bij 4.250 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, niet instel bare upside-down voorvork Ø 43 mm, tweezijdige stalen achtervork, stereoschokdempers met instelbare veervoorspanning, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, dubbelzuiger remklauw. Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17 Banden in de test Metzeler Racetec RR MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.413 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 807 mm, rijklaar gewicht vol benzine 216 kg, max. belading 210 kg, tankinhoud 14,5 liter. Garantie 4 jaar Service-intervallen elke 16.000 km Kleuren zwart, rood en grijs Prijs € 15.500,- (meerprijs rood en grijs € 200,-) INFO Triumph Nederland, tel. 072-541 0311, www.triumphmotorcycles.nl TECHNISCHE GEGEVENS TRIUMPH SPEED TWIN Name-dropping deluxe: Brembo, Metzeler Racetec RR en Marzocchi. herfstdag is het een heerlijke warmtebron voor afgekoelde handen. Toch zegt iets me dat deze motorfiets vaker in de zomermaanden te zien zal zijn. Een ander ‘nadeel’ is de wat rukkerige motorloop op deellast. Bij 50 km/uur in drie ‘jojoot’ het blok iets. Het woord ‘nadeel’ staat niet voor niets tussen aanhalingstekens want het probleem is makkelijk te onder vangen dankzij het bullige motorblok. Een keer opschakelen lost alles op. Het blok heeft dus meer dan genoeg reserve om probleemloos een keer op te schakelen. Toch voelt het niet meer zo woest krachtig als voorheen. “Triumph heeft die oerkracht er vast elektronisch uitgesleuteld met een mildere gas reactie”, beredeneer ik onderweg. Die gasreactie is prachtig voor elkaar en nog altijd goed voor een extreem soepel oppakken van het blok, maar niet de hoofdreden van het iets tammer aanvoelende blok. Onze Duitse collega’s hebben een 2021-model op de vermogensbank gezet. Die bleek inderdaad krachtiger dan zijn voor ganger, maar die vermogenswinst zit helemaal bovenin het toerengebied. Tot 6.500 tpm pro-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3