MotoPlus 19 - 2021

NEWSFLASH 14 MOTOPLUS NEWSFL ASH Gebruik geen iPhone op de motor Ja, je leest het goed. Onder het mom van ‘een gewaarschuwd mens telt voor twee’, waar­ schuwt producent Apple in een bericht op de Support-pagina voor mogelijke problemen met je iPhone-camera na een ritje op de motor. Sterker nog: dit gebruik wordt door het Ameri- kaanse techbedrijf sterk afgeraden. Bij gebruik van je iPhone op het stuur, bijvoorbeeld om te navigeren, zouden de trillingen en vibraties van de motor funest (kunnen) zijn voor de stabi­ lisator-technologie van de camera. Schade die volgens Apple blijvend kan zijn. Sommige iPhones zijn namelijk voorzien van ‘Optical Image Stabilization’ (OIS), wat er voor zorgt dat je foto’s toch scherp zijn als je per ongeluk de telefoon tijdens het maken van de foto beweegt. Andere telefoons van Apple heb- ben een ‘Closed-Loop Autofocus (AF)’, die door middel van magnetische sensoren de effecten van zwaartekracht en trillingen weerstaat. Beide systemen zijn uiteraard gemaakt voor een lange levensduur, maar door hoogfrequente vibraties van een motorfiets zouden deze kapot kunnen gaan. Sterker nog, een rondje over een bekend forum levert een stroom klachten op, niet alleen onder iPhone-gebruikers trouwens. Dit maakt de keuze voor een navigatiesysteem (misschien) een stuk gemakkelijker voor motor­ rijders. Een TomTom Rider 550 of Garmin Zumo XT kost immers nog altijd minder dan een nieuwe smartphone én is ontworpen en gemaakt voor gebruik op je tweewieler. Met alleen wulpse lijnen en fraaie techniek red je het tegenwoordig niet in Europa, je moet wel Euro5-fähig zijn. En dus werd MV Agusta’s F3-lijn begin dit jaar de nieuwe Euro-norm binnengeloodst. Hoewel lijn? Buiten instapmodel F3 Rosso was er geen andere F3-telg, maar daar komt nu verandering in: ziehier de nieuwe RR! Dat RR vertaalt zich niet geheel verbazing­ wekkend in een wat sportievere aankleding ten opzichte van de standaardmachine. En dan met name op het gebied van kuipwerk. Dat is namelijk bijna volledig uit carbon opgetrokken met een compleet ander design dan dat van de Rosso. Meest in het oog springende verschil zijn de geïntegreerde winglets, die volgens de fabri- kant bij 240 km/uur 8 kilo downforce genereren. Ook kreeg de RR een iets lichter achterwiel dan de Rosso. Daarmee zijn de verschillen eigenlijk wel behan- deld, rijwieltechnisch en motorisch vertrouwt de RR namelijk op dezelfde, dit jaar vernieuwde basis van de standaardmachine. Oftewel een groot 5,5-inch TFT-scherm, nieuwe 6-assige IMU met diverse, deels hellingshoekafhankelijke hulpsystemen en een aangepast (stijver) frame. En ook de 798cc driecilinder lijnmotor met contraroterende krukas is in RR-trim gewoon goed voor maximaal 147 pk bij 13.000 toeren. Daar valt nog wat extra uit te peuren middels de optionele Racing Kit. Die omvat naast verschil- lende CNC freesdelen (brandstofdop, rem- en koppelingshendel) en een duozit-cover namelijk ook een titanium Akrapovic uitlaatsysteem (gehomologeerd) met andere ECU. Daarmee krijgt het vermogen een boost naar 155 pk, ter- wijl het drooggewicht zakt van 173 naar 165 kilo. De nieuwe F3RR komt er in twee kleurstellingen (wit/zwart en rood/zwart), prijzen beginnen bij € 25.200,-. Info: www.motomondo.nl MV AGUSTA F3RR MOTORNIEUWS 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3