MotoPlus 19 - 2021

Suzuki GSX-S1000GT 10 MOTOPLUS NEWSFL ASH NEWS- FLASH De nieuwkomer is uiteraard gebaseerd op het GSX-S1000-platform en heeft dus dezelfde zware 999cc-viercilinder aan boord. Die is ook in de nieuwe GT-trim goed voor 112 kW (152 pk) bij 11.000 tpm en 106 Nm bij 9.250 tpm. En om alvast direct de vergelijking met zijn grootste concurrent te maken: de 1.043 cc zware vier­ MOTORNIEUWS 2022 cilinder van de Kawasaki Ninja 1000SX is goed voor 142 pk bij 10.000 tpm en 111 Nm bij 8.000 tpm. De Kawa heeft dus minder topvermogen, maar biedt het voordeel van een hoger koppel bij lagere toerentallen. Het ontwerp legt de nadruk op de massieve, scherp getekende voorkant, die uitmondt in een redelijk minimalistische achterkant. Daar tussenin laat de eveneens scherpe 19-liter ben- zinetank zich niet ontkennen, wat ook geldt voor de twee R1-achtige koplampen trouwens. Het windscherm is sportief klein, maar voor toerrijders heeft Suzuki een 70 millimeter hoger en meer rechtop staand scherm aan het acces- soiresgamma toegevoegd. Het subframe van de GT is aangepakt om zowel een dikker duozadel mogelijk te maken, als de mogelijkheid tot het gebruik van zijkoffers. Die zitten niet standaard op de machine, de 36 liter ruime zijkoffers zijn optioneel. Om het toer­ genot te verhogen is het hogere stuur in rubber opgehangen en zijn de voetsteunen voorzien van een laagje dempend rubber. Bovendien staan de stepjes lager voor een wat comforta- belere zithouding. Ook het dikkere zadel, dat op 810 millimeter boven het wegdek zweeft, werkt comfortverhogend trouwens. Met SIRS (Suzuki Intelligent Ride System) schotelt de Japanse motorfabrikant de GT-rijder allerlei elektronische hulpmiddelen voor. Het bestaat onder meer uit drie rijmodi (Active, Basic en Comfort), in vijf standen verstelbare tractiecontrole (uitschakelbaar), een up/down quickshifter en cruise control. Alle instellingen zijn terug te vinden in het nagelnieuwe, full-colour 6,5-inch TFT-dashboard. Dat beschikt over een antikras-coating en een coating die reflecties tegengaat. Uiteraard beschikt het ook over Bluetooth-connectivity voor zaken als muziek, navigatie en telefoon. Bij het rijwielgedeelte vertrouwt Suzuki op het frame van de GSX-S1000. De naked en de Met de GSX-S1000GT stapt Suzuki opnieuw in de markt van sporttoermotoren. Kawasaki krijgt dus eindelijk concurrentie. Met de GSX-S1000F had Suzuki de afgelopen jaren een soft-sporttoerfiets in de gelederen, maar die kon nooit echt een vuist maken naar de concurrentie, simpelweg omdat Suzuki hem niet leverde met harde zijkoffers. De GT moet die vuist wel kunnen maken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3