MotoPlus 16 - 2021

PITSTOP SPORT SPORT MOTOPLUS 93 PEDROSA MAAKT STERKE COMEBACK Met een vijfde plaats in de Grand Prix van Valencia in 2018 zette Dani Pedrosa een dikke streep onder een lange carrière die in 2001 begon en hem drie wereldtitels en 54 overwin­ ningen bracht. Tijdens de Grand Prix van Stier­ marken maakte de inmiddels 35-jarige Span­ jaard een eenmalige comeback – voor het eerst niet op een Honda. Als reden voor de wildcard gaf de KTM-testrijder de veranderde staat van de MotoGP, waarin zaken als ‘holeshot devices’ en ‘ride height adjusters’ een steeds prominen­ tere rol zijn gaan spelen. “Om precies te weten wat die hulpmiddelen voor gevolgen hebben in races, moet je ze uitproberen in raceomstandig­ heden”, legde een opmerkelijk relaxte Pedrosa uit. Hij vertelde trots te zijn op het feit dat de RC16 zich heeft ontwikkeld tot een vriende­ lijkere machine. Op zaterdagmiddag maakte Pedrosa tijdens de laatste vrije training indruk met een zesde tijd. Als veertiende en tweede KTM-rijder op de grid begon Pedrosa aan de race en na drie ronden was zijn val er de reden van dat de rode vlag gezwaaid moest worden toen Lorenzo Savadori op de KTM knalde en er vervolgens een vuurzee ontstond. De Aprilia-rijder brak zijn enkel en was na een operatie afwezig tijdens de tweede race in Oostenrijk. Omdat zijn favoriete machine flinke brand­ schade opliep, was Pedrosa genoodzaakt om zijn reservefiets te pakken voor de herstart. Hij nam zich voor om voorzichtig te beginnen. “Ik geloof dat ik niet helemaal geconcentreerd was, want ik vergat zelfs om het ‘start device’ in te schakelen. Daarom was mijn start niet goed. Ik verloor een paar plaatsen en ik had geen goed gevoel met de banden. Het was moeilijk om er op te blijven zitten en makkelijk om te crashen.” Later in de race vond Pedrosa snelheid, 1,4 seconde achter voormalig team­ genoot Marc Marquez finishte hij als elfde. Omdat Pecco Bagnaia drie seconden tijdstraf kreeg vanwege het niet honoreren van een ‘long lap penalty’, schoof een tevreden Pedrosa op naar de tiende plek. “We hebben zo onge­ veer geleerd wat we hadden verwacht, met nog wat verrassingen.”Over zijn bevindingen hield Pedrosa de lippen op elkaar. Een tweede wildcard-optreden ambieerde hij niet. “Ik denk niet dat nóg een race veel andere info oplevert. Eentje is goed.” (Foto: KTM/Polarity Photo) Bij de tweede wedstrijd op de Red Bull Ring meldde de Yamaha-team­ leiding dat het Maverick Viñales (#12) teruggetrokken had. Na analyse van de data van de eerste race concludeerde men dat Viñales’ rijgedrag ‘potentieel grote schade’ had kunnen toebrengen aan de M1. Viñales kende een uitstekende start van de eerste race, maar bij de herstart liet hij zijn machine, voorzien van een nieuwe koppe­ ling, afslaan. Hij moest vertrekken vanuit de pitlane, kreeg vervolgens tijdens de race met in totaal acht overschrijdingen van de track limits een long lap penalty en kwam in de laatste ronde in de pitlane bin­ nen. Viñales zei dat zijn machine vreemd had gefunctioneerd en dat hij gedurende de race op zijn dash­ board ‘pitlane’ berichten had gekre­ gen. Onboard beelden toonden dat Viñales zijn machine extreem veel toeren liet maken, terwijl ook sectortijden onregelmatigheden impliceerden. Na de Dutch TT kwam al het nieuws dat beide par­ tijen hun contract tot en met 2022 verbreken. Hoewel de 26-jarige Spanjaard zich voor de camera’s verontschuldigde en uitlegde dat zijn acties waren voortgevloeid uit frustratie en zenuwen, lijkt een voortijdige breuk aanstaande. Op maandag na de race maakte Aprilia eindelijk bekend dat Viña­ les volgend jaar Aleix Espargaro’s teamgenoot is. Viñales tekende een eenjarig contract met een optie om te verlengen. Testrijder Cal Crutchlow (#35) ver­ ving in Oostenrijk de geblesseerde Franco Morbidelli van Petronas Yamaha SRT en lijkt de aangewezen man om de in ongenade gevallen winnaar van de openingsrace van 2021 te vervangen. De 35-jarige Brit hield de boot nog af. “Ik heb welis­ waar een clausule in mijn contract staan dat ik als vervangingsrijder opgeroepen kan worden, maar ik wilde testrijder zijn”, aldus Crutchlow. “Je kunt niet beide doen, vind ik. Ik weet niet of ik het wil; ik ga het eerst overleggen met mijn familie en dan pas met Yamaha praten.” Crutchlow had een week eerder nog eens gezegd ‘een fan’ en ‘een vriend’ te zijn van Viñales. “Hij heeft met Marc Marquez de meeste snelheid en talent. Hij kan met z’n ogen dicht wereldkampioen wor­ den als alles werkt.” In Oostenrijk verraste Petronas met het nieuws dat het zich terugtrekt als hoofdsponsor van haar teams in de Moto3, Moto2 en de MotoGP. Teammanager Johan Stigefelt hoopt in Silverstone meer te kun­ nen zeggen over de toekomst van het MotoGP-team, dat – mogelijk met 2021-materiaal van Yamaha – als onafhankelijk team verdergaat. VIÑALES GESCHORST

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3