MotoPlus 16 - 2021

SPORT PITSTOP 92 MOTOPLUS SPORT ROSSI STOPT In Oostenrijk maakte Valentino Rossi bekend dat hij aan zijn laatste seizoen bezig is. De man die de motorsport veranderde en mondiaal een gezicht gaf, had eerder al gezegd in de zomer­ stop een beslissing te zullen nemen over zijn toekomst en dat daarbij de resultaten leidend zouden zijn. Geruchten als zou de kroonprins van Saoedi-Arabië hem met klem hebben gevraagd de tweede Ducati in het VR46-team te bemannen, negeerde Rossi, hoewel hij schert­ send zei dat hij ‘een aanbieding van mijn team’ had gehad. “Het is een erg triest moment, want het is moeilijk om dit te zeggen en te weten dat ik volgend jaar niet meer op een motor zal racen, iets wat ik min of meer dertig jaar lang heb gedaan”, aldus een koele Rossi. Na bijna 26 Grand Prix-seizoenen sprak Rossi van een ‘lange, lange reis. Het was erg leuk’. Rossi wil zich meer bezig gaan houden met autoracerij. De beslis­ sing om te stoppen kwam op het juiste moment, meende de 42-jarige Italiaan. Aan het begin van het seizoen had hij nog het voornemen zijn carrière voort te zetten in 2022. “Maar de resulta­ ten waren minder dan verwacht”, kon ook Rossi niet om de feiten heen. “Twee jaar geleden en misschien ook vorig jaar was ik er nog niet klaar voor om te stoppen. Maar nu vind ik het oké. Natuurlijk ben ik niet blij, maar ik zou volgend jaar ook niet blij zijn geweest, want ik zou nog wel twintig jaar willen racen.” Zijn 500 cc-wereldtitel in 2001 – “want dat was het laatste jaar van de 500 cc-klasse” – alsook 2004 – “mijn eerste jaar met Yamaha” – en 2008 – “want ik was oud en ik was twee jaar geen wereldkampioen geweest” – omschreef Rossi als de drie belangrijkste van zijn negen wereldtitels. Spijt had hij nergens van, wel had hij erg graag een tiende wereldtitel achter zijn naam gehad. “Ik denk dat ik het verdiend had, vanwege mijn niveau en mijn snelheid. Twee keer verloor ik de kans in de laatste race. Maar het is niet anders. Ik kan niet klagen.” Dat hij de motorsport naar een groot publiek had gebracht, verbaasde Rossi.“Eerlijk, ik weet niet waarom, maar om de een of andere reden is het mij gelukt ommensen te interesseren voor motorsport. Zonder mij zouden ze de MotoGP, de 125 of de 250 niet kennen. In het begin van mijn carrière deed ik iets waardoor de emotie van normale mensen werd geraakt. Daar ben ik trots op. Anderzijds, het is moeilijker om een normaal leven te leiden, want je staat continu onder druk en je moet je leven veranderen. Maar ik heb altijd geprobeerd om het zo gewoon mogelijk te houden. Ik heb er toch van genoten. Nu zijn mijn resultaten niet fantastisch, maar nog steeds zijn mensen blij omme te zien. Sommigen huilen als ze me zien. Ik denk dat dat de grootste emotie is.” Een echte verklaring voor zijn tegenvallende resultaten kon Rossi niet geven. Het betekende echter niet dat hij de sport niet gaat missen.“Ik ga het leven als sporter heel erg missen. Om ’s mor­ gens wakker te worden en naar een doel toe te werken, om te proberen om te winnen. Ik zal het werken met mijn team ook missen. En het gevoel op zondagmorgen, een paar uur voor de race. Het is geen heel aangenaam gevoel, want je bent bang. Maar het is een emotie die er is omdat je weet dat om twee uur die race begint. Ik denk dat die dingen moeilijk te vervangen zijn.” Moto2: FERNANDEZ GEEFT NIET OP Na een moeizame zevende plaats in de Grand Prix van Stiermarken revancheerde Raul Fer­ nandez (#37) zich een week later op de best mogelijke manier met zijn vierde overwinning van het jaar. Zijn teamgenoot en grootste concurrent Remy Gardner kende twee ietwat tegenvallende races. In de knap door Marco Bezzecchi gewonnen eerste wedstrijd finishte Gardner als vierde, in de tweede kwam hij niet verder dan de zevende plaats. Hij leidt het WK nog met negentien punten voorsprong op Fer­ nandez. Bo Bendsneyder stelde tweemaal fors teleur met finishes in de achterhoede. Moto3: GARCIA KRUIPT DICHTERBIJ Sergio Garcia maakte in de twee treffens op de Red Bull Ring zeven punten goed op Pedro Acosta. DeWK-leider versloeg Garcia (#11) in de eerste vochtige wed­ strijd in een rechtstreeks duel, maar in de tweede race reed Garcia zeer bekeken en knap naar de winst. Achter een heel sterke Deniz Öncü en Dennis Foggia kwam Acosta (#37) tot een vierde plaats. Foto: KTM/Polarity Photo

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3