MotoPlus 16 - 2021
In de test van Koen Alders over de Indian Chief las ik zijn geniale opmerking dat de plek om de contactsleutel op te bergen, het contactslot, voor hem een prima optie is. Ik kan dat als geen ander beamen. Zelf ben ik ook in het bezit van een motor waarbij het contactslot ontbreekt. De sleutel zit in de binnenzak van mijn motorjas. Omdat het weer en de temperatuur in Nederland nogal gevarieerd zijn, vertrek ik niet altijd met dezelfde jas. Na opgestapt te zijn en de straat uit rijdend, zie ik dan een rood sleuteltje in mijn dashboard knippe- ren. Niet stoppen dus, maar omkeren en de sleutel/transponder thuis ophalen! Zoals geschreven door Koen: contactslot, prima plekje! Op de academie hebben we ook een aantal motoren met deze optie. De sleutels hebben we aan een sleutelkoord bevestigd, die de student dan om zijn nek moet hangen. Aan het eind van de dag moeten de sleutels weer terug aan het bord, zodat we in één oogopslag kunnen zien dat alles weer terug is en niet een van de sleutels nog in een zak van de student zit die op de terugweg is naar Vlissingen. Is dit nuttig? Niet echt. Noodzakelijk? Zeker niet. Maar in het verleden was ik ook geen voorstander van cruise control. Tegenwoor- dig gebruik ik het dagelijks. Met een enorme lappendeken aan verschillende permanente en tijdelijke snelheidsbeperkingen, wordt het steeds meer noodzaak om deze optie te gebruiken. Op die manier kun je je aandacht bij het verkeer en de omgeving houden in plaats van bij de snelheidsmeter. Om even terug te komen op het contact slot, ik denk dat een aantal zaken die tegen- woordig steeds meer als optie aangeboden worden, ook mede uit het oogpunt van marketing worden gebracht. Nuttig, nood- zakelijk of leuk om mee te pronken bij je vrienden. Zoals ik hier al eens heb verteld rijden er in Nederland veel motorkopers rond die het dashboard en alle andere mogelijke instellingen van elektronica en vering nog altijd op de fabrieksinstellingen hebben staan. Al blijft het leuk om te horen hoe enthousiast de eigenaar over al die opties kan vertellen. Noodzakelijk is het beschikken over een netwerk. Het is erg nuttig dat je de juiste mensen kent en dat die mensen jou kennen. Binnenkort hebben we een tweedaagse oefening met collega’s van bijzondere politiediensten uit heel Nederland. Deze mannen gebruiken ook de motor tijdens hun werk. Omdat men ook binnen deze diensten op de hoogte wil blijven van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van verkeer en techniek, kwam de organisator bij mij op de lijn. Na enkele telefoontjes en mailwisselingen met de juiste personen bij verschillende importeurs, Yamaha, Zero, Honda en BMW, kunnen we tijdens die oefening nu beschik- ken over de laatste ontwikkelingen en techniek van die merken. Voor mijn werk dus noodzaak. Uit dit contact kwam ook naar voren dat de importeurs het belang inzien van weder- zijdse kennis en contact. Naast de mede werking die was toegezegd over het gebruik van demo’s, krijgen we van de Nederlandse BMW-importeur ook weleens een uit nodiging om in een speciale en uiteraard geheime setting, een ‘darkroom’, naar een nog te introduceren nieuw model te komen kijken. Uiteraard wel na het inleveren van onze smartphones en het ondertekenen van een geheimhoudingsverklaring. Noodzaak, nuttig; ik ben er nog niet uit, maar spannend en leuk vond ik het wel. Net als motorrijden. Fijne zomer. NUT OF NOODZAAK? René van Bentheim is docent rij opleidingen Motorvakgroep van de Politieacademie en laat vanaf deze plek regelmatig zijn licht schijnen op verschillende verkeerssituaties. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl TIPS & TRICKS MOTOPLUS 77 aan de standaard configuratie, maar de voet steunen kunnen naar wens nog 25 mm naar voren worden verplaatst. Er is in totaal keuze uit 18 verschillende combinaties, dus er is altijd wel een passende setting te vinden! Op de MotoPlus-redactie zitten we qua lengte rond de 180 cm en langer en dan is de Reduced Reach-optie inderdaad niet de beste. Nog niet eens zozeer vanwege het dichterbij staande stuur en voetsteunen, maar meer door het kuil vormige Compact-zadel dat dan nauwelijks bewegingsvrijheid biedt. Dit is zonder twijfel de beste optie voor een lengte tot zo’n 170 cm. De standaard versie voldoet voor ons eigenlijk prima, maar de langere rijders onder de redac teuren geven de voorkeur aan de ‘Extended Reach’-uitvoering. Het stuur is hoger en staat verder van je af, maar met name de voetsteunen staan een stuk verder naar voren. Het zadel is iets vlakker en biedt daardoor ook meer ruimte naar achteren, wat ook het idee geeft op een fiets van redelijk formaat te zitten. En om het helemaal compleet te maken zijn rem- en kop pelingshendel op de Vulcan ook nog eens instel baar, zeker geen gemeengoed in deze klasse. Het verschil tussen de drie zadels – Compact, Standaard en Comfort – duidelijk in beeld. De voetsteunen zijn hier in de achterste positie geplaatst voor de ‘Reduced Reach’-optie. De middenstand is standaard en de derde voor de ‘Extended Reach’-optie voor langere rijders.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3