MotoPlus 16 - 2021

*De redactie plaatst een selectie van de ingezonden reacties en behoudt zich het recht voor om reacties, indien noodzakelijk, te parafraseren en/of in te korten. Heeft u ook een vraag of opmerking voor ons? E-mail deze naar mail@motoplus.nl , of stuur een brief naar MotoPlus Mail, Postbus 90, 7051 AB Varsseveld.* MAIL- FEEDBACK BAGAGE Meer mogelijkheden In uw magazine stond een item over bagage met daarbij diverse gewichten vermeld. Ik snap dat het een gesponsord gebeuren is, want in geen enkele zin verwijst u naar de beste mogelijkheid van bagage vervoeren. Heel sim­ pel: een aanhanger. Ik heb zelf jarenlang met een O’Connell gereden, meer dan honderd kilo erin, snelheden tot 170 km/uur en geen problemen mee gehad. Misschien een idee om u als magazine echt te onderscheiden. Pierre Verwegen We weten niet precies naar welk artikel u ver- wijst, maar de artikelen in ons blad zijn niet gesponsord, zonder uitzondering zijn ze volledig onafhankelijk en puur informatief. Wat betreft bagage vervoeren per aanhanger: u heeft inder- daad gelijk dat dat een goed alternatief zou kunnen zijn. Echter zijn aanhangers achter een motorfiets lang niet in alle (Europese) landen legaal. En als ze dat al zijn, dan gelden per land vaak heel verschillende regels, waarvan je wel op de hoogte moet zijn. In Duitsland bijvoorbeeld mag je met een aanhanger achter de motor maximaal 60 km/uur, ook op de snelweg! In veel andere Europese landen is de topsnelheid met een aanhanger begrensd op 80 of 90 km/uur, de door u genoemde 170 km/uur zijn we nergens tegengekomen... Naast de snelheid hanteren veel landen ook verschillende eisen met betrekking tot afmetingen en gewicht. We kennen meerdere mensen die jarenlang heel Europa doorkruisten op een motor met aanhanger, en inderdaad nooit problemen hebben gehad, maar het blijft vaak een grijs gebied. Ook vraagt de montage van een aanhanger op veel motoren de nodige aanpassingen en ook daar gaan (helaas) de wettelijke eisen steeds zwaarder wegen. Dus ja, een aanhanger is zeker een optie als het gaat om je bagage te vervoeren (net zoals het een optie is om je motor op een aanhanger achter je auto te vervoeren in de vakantie), maar ons inziens niet de meest voor de hand liggende. VRAAG …en compliment Ik heb zowel een vraag als compliment. Allereerst, wie heeft nu eigenlijk de motor gewonnen van de Motor van het Jaar-verkiezing? En welke is het geworden? Ik heb het hele interview met Fabio Quarta­ raro gelezen. Wat een fijn mens en wat een mooi interview. Als 64-jarige heb ik grote bewondering voor deze jonge kerel die zo in het leven staat én in zijn sport. Het raakt me. Ik hoop dat hij er nog heel lang van mag genieten en wij van hem! John van der Graaf Om allereerst maar even je vraag te beant­ woorden: de winnaar van de ‘Motor van het Jaar Verkiezing’ is Ricardo Kreileman uit Hengelo geworden, hij koos voor een nieuwe Triumph Trident 660 (zie MotoPlus 15/2021). Omdat de motorfiets wat langer op zich liet wachten, hebben we de winnaar inderdaad wat later dan normaal bekendgemaakt. Wat betreft de complimenten, daar krijgen we nooit genoeg van. Dank dus daarvoor! TEST JE THEORIE-KENNIS Noodstopschakelaar In MotoPlus 12 wordt bij ‘Test je theorie-kennis’ de vraag gesteld: waarvoor is de rode noodstop­ schakelaar? Het antwoord zou als volgt moeten zijn: om de motor tijdens een ongeval uit te schakelen. Deze schakelaar is toch echt aan­ wezig om een ongeval te kunnen voorkomen. Wanneer vroeger het gas bleef hangen, meestal vanwege slecht of ondeskundig onderhoud, was het op een motorfiets niet eenvoudig om het contact uit te schakelen, omdat men bij dit voertuig wel echt twee handen aan het stuur moest hebben in deze situatie. Vandaar dat deze schakelaar toen zo is gemonteerd dat men de ontsteking eenvoudig met de linker duim kon uitschakelen. Ook bij een modern voertuig is het nog steeds mogelijk dat het gas blijft ‘hangen’ wanneer men eigenlijk het gas dichtdraait. Is het dan ook nog een automaat en/of kan men de aandrijving niet ontkoppelen, dan word je ongewild passagier van een voertuig dat op hol slaat. Tenzij je direct beseft dat je de ontsteking door middel van deze ‘noodstopschakelaar’ op het stuur kunt onderbreken en toch nog veilig kunt stoppen. En zo een ongeluk kunt voor­ komen. Maar bij iedere bestuurder moet dit er wel goed ingeprent worden. De kans dat je dit gaat meemaken is erg klein, maar wel groter dan het winnen van de Staatsloterij. Het is schrikken, en schrikken zonder een oplos­ sing te weten wordt paniek. En een bestuurder in paniek veroorzaakt altijd veel ellende. Geluk­ kig zijn er nog steeds motorzaken die dit netjes uitleggen, maar de gemiddelde automobilist blijkt er niet van op de hoogte in een dergelijke situatie verzeild te kunnen raken, en dit zijn net die voertuigen die vanwege hun gewicht een enorme ellende kunnen veroorzaken. Een lang verhaal, maar ik vind het erg belangrijk dat iedere bestuurder goed op de hoogte is van de mogelijkheden om een ongeval te kunnen voorkomen. Bert Bruurs, Barsingerhorn Voor zover wij weten is de noodstopschakelaar ooit bedacht in de tijd van de enkele gaskabel. Die kabels waren kwalitatief veel minder dan de hui- dige en zeker wanneer men ook nog wat gemak­ zuchtigmet het onderhoud omging, wilde het gas nog weleens blijven hangen. Omde motor dan toch uit te kunnen schakelen, werd toen inderdaad de met de duim van de rechterhand (de ‘gashand’) te bedienen noodstopschakelaar ontwikkeld. Later werden dubbele gaskabels verplicht, zodat je in nood de gaskleppen altijd geforceerd kon sluiten door middel van het terugdraaien van het gas­ hendel. Inmiddels zijn alle motoren voorzien van injectie en worden gaskabels niet of nauwelijks meer gebruikt. Bij de noodstopschakelaar is het zwaartepunt daarom in de loop der tijd verschoven van het voorkomen van een ongeval, zoals je aan- geeft, naar het uitschakelen van de motor na een ongeval. Deze is normaliter rood van kleur, zodat ook voor omstanders snel duidelijk is welke knop ze moeten hebben. MAIL MOTOPLUS 75

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3