MotoPlus 16 - 2021

WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 Het nieuws dat Valentino Rossi na dit jaar stopt, was wat dat betreft eigenlijk niet eens verras­ send, ook voor de GOAT gaan de jaren helaas tel­ len. Wat straks rest zijn de herinneringen aan zijn weergaloze races en titels. Veel opmerkelijker was dat Triumph bekendmaakte dat ze in motorcross en enduro stappen. Als ze dit rond 1 april bekend hadden gemaakt was het duidelijk, maar op 20 juli… Ze hebben de Amerikaanse motorcross­ legende Ricky Carmichael en de Spaanse vijf­ voudig enduro-wereldkampioen Iván Cervantes aangetrokken om te helpen met de ontwikkeling van de nieuwe cross- en enduro-motoren, plus het opzetten van een heus GP-team. Triumph-CEO Nick Bloor was er duidelijk over: “Dit is het begin van een nieuw hoofdstuk voor Triumph. We willen een blijvende impact maken in deze competitieve wereld, met de ambitie om moto­ ren te bouwen waarop een nieuwe generatie Triumph-rijders wedstrijden zal gaan winnen.” Als noppenliefhebber klonk het Triumph-nieuws mij als muziek in de oren. Niet in de laatste plaats omdat dit besluit haaks staat op het gevoel dat de offroad-wereld enorm onder druk staat. Crosscircuits hebben moeite om open te blijven en verzuipen in milieu- en geluidsregeltjes en ook het offroad-rijden in de vrije natuur wordt steeds verder aan banden gelegd, niet alleen in Nederland maar wereldwijd. Waarbij de plekken waar het nog wel kan vervolgens weer worden overspoeld met rij­ ders, zodat ook daar de overlast weer toeneemt, met alle gevolgen van dien… De grote merken lijken zich hiervan bewust: je ziet ze zich langzamerhand toch terugtrekken uit dit segment. De noppenwereld is anno 2021 steeds meer het domein van het Pierer-concern (KTM, Husqvarna en GasGas) én een handjevol kleine Europese spelers als Beta, TM, Fantic en Sherco. Het maakt de stap van Triumph bijzon­ der: zij zien er blijkbaar wél brood in. Al moeten we ook realistisch zijn: Triumph’s commitment is geen garantie voor succes: Aprilia (met de RXV450 V-twin) en BMW (met de G450X) heb­ ben er hun vingers in de recente geschiedenis ook aan gebrand. Maar voor zijn moed verdient Triumph nu al een dikke pluim! De afgelopen weken heb ik mijn internatio­ nale vaccinatie-QR-code trouwens al optimaal gebruikt. Ik woonde twee introducties van nieuwe motorfietsen bij, nadat ik eind juli eerst een lang weekend te gast was bij Johan van de Wal en zijn familie. Vanuit hun mooie nieuwe hotel in Arans (Andorra) ging ik een paar dagen met Johan op pad in de prachtige Pyreneeën; in een van de komende nummers lees je hier meer over. En koud terug uit dat ministaatje in de bergen maakte ik in Duitsland kennis met de nieuwe Harley-Davidson Sportster S, een mach­ tig mooie machine op basis van het moderne Revolution Max 1250- blok uit de Pan America (zie pagina 20). Om weer een paar dagen later in België het been over de nieuwe Voge 650 DSX te slaan. De test van deze avontuurlijke eencilinder-allroad die ook het lichte terrein niet schuwt lees je in MotoPlus 17. Deze Chinese machine wordt overigens aangedreven door het motorblok dat Loncin ooit produceerde voor de BMW F650, en dat ze nu dus voor eigen gebruik in de Voge mogen toepassen. Kortom, ook in deze vakantietijd waren er meer dan voldoende interessante artikelen te schrijven om deze én de komende MotoPlus-uitgaves te vullen! Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 16 / 2021 Komkommertijd? ALLEEN AL VOOR Z I JN MOED OM IN DE MOTORCROSS EN ENDURO TE STAPPEN VERDI ENT TR IUMPH EEN DI KKE PLUIM Waar is die goeie oude tijd gebleven dat je in de zomer rustig een week of drie op vakantie kon en bij terugkomst niets had gemist? In deze hectische 24/7-wereld lijkt die komkommertijd niet meer te bestaan: het actuele nieuws dendert maar door. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Ook in de vakantie gaat het motornieuws gewoon door: ik liet mijn pak en laarzen schoonspuiten na de modderige Voge-test in België, was bij Johan van de Wal in Andorra en bij de HD Sportster S-test in Duitsland.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3