MotoPlus 16 - 2021

ZERO FXE EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 35 Al draait het bij een elektrische motorfiets toch altijd weer om die ene waarde: de resterende actieradius. Die actieradius-angst zal op de lange termijn wel wennen. Geheel onverwacht went iets anders nog veel sneller. Het gebrek aan uitlaatgeluid stoort deze petrolhead in ieder geval niet. Er staan genoeg leuke zaken tegenover, waarvan de acceleratie de leukste is. Draai het gas open en de FXE schiet vooruit. Daarbij tilt hij – ik had het al eens eerder gemerkt… – probleemloos het voorwiel op, maar het gaat vooral snoeihard rechtdoor. Dat de pret bij 132 km/uur alweer op is, kan de pret tegenstrijdig genoeg niet drukken. Dit is geen motorfiets voor hogesnelheidstrajecten, dit is de ongekroonde koning van het ‘fietspad’. Wegen die geen vijfhonderd meter rechtdoor gaan, maar die continu van links naar rechts buigen. Het soort wegen dat wegbeheerders gretig verzieken door het aanleggen van een batterij verkeersdrempels. Het leuke aan de FXE is dat die zich daar geen moer van aantrekt. De Showa-vering strijkt de drempel effectief glad, waardoor het gas open kan blijven staan. Het korte priegelwerk is daardoor leuker en uit­ dagender dan normaal. Afgelopen jaar testte ik de soft-enduro Zero FX en dat was een uiterst leuke verrassing. Die geruisloze kompaan bracht me op groene plekken waar ik normaal niet zou komen, uit angst om afgeschoten te worden. Een FX maakt van een onverharde no-go-area plotseling een nabijgelegen speelgebied en heeft daarmee absoluut een meerwaarde ten opzichte van een gewone motorfiets. Bij asfalt­ fiets FXE zag ik dat unieke voordeel vooraf minder. Al na een paar kilometer met een 135 kilo zware motorfiets over kronkelweggetjes weet ik beter. Weinig andere motoren nodigen zo uit tot scheuren op de kleine weggetjes in de nabije omgeving. Het stuurgemak en de naadloze en tegelijk krachtige afgifte van de elektromotor schreeuwen er om. Het lage gewicht en flitsende rijwielgedeelte maken het gewenste scheurwerk ook echt mogelijk. Zero vertrouwt op Showa als leverancier van de volledig instelbare voorvork en monoshock-demper en op Pirelli (Diablo Rosso II) voor de banden. De vering verwerkt grote bulten zoals gezegd prima, maar spreekt veel minder Goedkoop zakelijk rijden Voor ondernemers is het rijden van een elektrische motorfiets interessant, want de staat betaalt flink mee. De voordelen zijn legio: lage bijtelling over de catalo­ guswaarde, lage bijtelling over gereden privé-kilometers, BTW is aftrekbaar. Ondernemers maken aanspraak op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), milieu-investeringsaftrek (MIA) en Vamil. Veel afkortingen, maar in de praktijk bete­ kenen ze allemaal maar één ding: kassa! LED voor- en achterlicht, maar gewone clignoteurs. Voor en achter: volledig instelbare Showa. Het kleine accupakket is goed voor 161 kilometer in de stad. De ingang van de benzinetank zit achter een ‘radiateurkap’. Elegante gietwielen en swingarm en goede remmen van J.Juan. »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3