MotoPlus 16 - 2021
32 MOTOPLUS EERSTE TEST Maar om eenieders nieuwsgierigheid te bevredigen, volgt hier toch het verhaal van de landing. Die is op zijn zachtst gezegd ongelukkig. Met een daverende klap en begeleid door het nare geluid van versplin terend polyester landt mijn voorwiel op het kontje van de Zero FXE voor me. Ben ik de mist ingegaan met mijn wheelie-capacitei ten? Of om Casey Stoner te quoten: “was mijn ambitie groter dan mijn talent?” Gelukkig was ik mijn handen in onschuld. Diezelfde handen rusten niet eens op het stuur als de wheelie vanuit stilstand begint. Iemand (uit piëteit noemen we geen namen) die op mijn stuur leunt, draait daarbij per ongeluk het gashendel vol open en dan is het bal. Met 106 Nm aan koppel en 135 kilo gewicht schiet de FXE niet zozeer vooruit, maar recht omhoog. Of zo’n elektrische motorfiets een beetje vooruit wil? Uiter mate! Omhoog ook trouwens. Zero bestempelt de FXE niet alleen als een nieuw model, maar bovenal als een design statement. Net zoals BMW dat met de elektrische C4-scooter doet, hoopt Zero bij hippe types te scoren met een futuristisch uiterlijk. De elektrische tweewielerrevolutie moet ergens beginnen. Omdat over uiterlijk toch niet te twisten valt, slaan we dat over om direct door te gaan naar de techniek. Onder het hippe en minimalistische zilver/rode polyester zit de vertrouwde techniek van de Zero FXS. Het rijwielgedeelte is zo overgenomen, het zelfde geldt voor de remmen, de motor en het accupakket. Het 5-inch dashboard is TFT in plaats van LCD en voor- en achterlicht zijn LED. Voor LED-knipperlichten dien je nog eens dieper in de portemonnee te tasten. Daarmee stippen we direct een pijnpunt van de Zero aan: het prijskaartje. Met € 13.880,- liegt dat er niet om. Kies je voor extra laad capaciteit, dan komt daar zelfs nog eens 835 euro bovenop. Oké, voor anderhalve euro gooi je de ‘tank’ helemaal vol, maar de aankoopprijs is toch even slikken en een extra barrière om elektrisch te gaan. Een volle tank brengt je bij normaal gebruik zo’n negentig kilometer ver. Eén garantie durf ik wel te geven: het worden leuke kilo meters. Het ranke uiterlijk verraadt het al; de FXE is een pretfiets. Bij het plaatsnemen liggen de knieën naadloos tegen de smalle ‘tank’ en de handen op het brede stuur. Het zadel is smal, maar Zero gebruikt goed stevig schuim als vulling. De kniehoek is oké, maar ook weer niet overdreven groot. Bij elkaar opgeteld levert het een aangename zitpositie op. Eentje die bovendien zo trans formeert in een aanvalshouding. Dat dit ding helemaal niets weegt, voel je stilstaand al. Rijklaar zet hij 135 kilo op de weegschaal en dat pluimgewicht levert een fijne stuur fiets op. Van de drie rijmodi Eco, Sport en Custom valt die laatste vandaag af. Die laat zich namelijk niet programmeren vanaf het stuur of op het dashboard, maar alleen met de – niet gedownloade – Zero app. Mocht ik morgen een FXE aanschaffen, dan installeer ik de app nog dezelfde dag. Over de stand jes Eco (pakt merkbaar gevoeliger op en heeft iets meer motorrem) en Sport valt niet veel te klagen, maar een beetje extra motor rem zou lekker zijn. Soms wil je net als bij een Honda met DCT-bak voor een bocht een paar keer terugschakelen met een druk van de duim. Een versnellingsbak heeft de FXE niet, maar in de rijmodus Custom kun je wel extra motorrem programmeren. De overige elektronica bestaat uit tractie controle en daarmee blijft de Zero voor een elektrische fiets redelijk gevrijwaard van elektronica. Ook het dashboard is geen ker mis, maar het scherm geeft heel helder juist lekker weinig informatie. Beter drie goed afleesbare zaken dan twintig onleesbare. Hoor ik daar schamper “elektrisch speelgoed”? Vergis je alsje blieft niet in de Zero FXE. Hij maakt genadeloos de woesteling in je los en reduceert wheeliën – met losse handen… – tot kinder spel. Al kunnen we het even beter niet hebben over de landing. | Tekst: Ad van de Wiel; Foto’s: Pien Meppelink, Jacco van de Kuilen | DESIGN PRETPAKKET FACT SHEET ZERO FXE Vermogen: 34 kW (46 pk) bij 4.300 tpm Koppel: 106 Nm Rijklaar gewicht: 135 kg Prijs: NL en B € 13.880,- Gooien en smijten Inspirerende pretfiets Remmen Actieradius Prijskaartje EERSTE TEST ZERO FXE »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3