MotoPlus 16 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 25  MOTOR vloeistofgekoelde 60° V-twin met twee balansassen, DOHC, vier kleppen per cilinder bediend via slepers, variabele klep­ timing, semi-dry-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, dynamo 585 watt, 12 V/12 Ah accu, kabelbediende natte meerplaten-koppeling (met remkoppel­ begrenzer), zesversnellingsbak, secundaire overbrenging met tandriem. Boring x slag 105,0 x 72,0 mm Cilinderinhoud 1.252 cc Compressie 12,0 : 1 Max. vermogen 90 kW (121 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 125 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen subframes met motorblok als dragend deel, instelbare Showa upside-down voorvork Ø 43 mm, stalen swing­ arm met linksysteem en instelbare Showa monoschokdemper, enkele 320mm schijfrem voor met Brembo radiale vierzuiger remklauw, 260mm schijfrem achter met Brembo rem- klauw, bochten-ABS. Wielen aluminium gietwielen Bandenmaten 160/70R17; 180/70R16 Banden in test Dunlop GT503 HD-series MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.520 mm, balhoofdhoek 60°, naloop 148 mm, veerweg v/a 91/51 mm, zithoogte 750 mm, rijklaar gewicht 228 kg, tankinhoud 11,8 liter. Garantie 2 jaar Service-interval elke 8.000 km Kleuren zwart, bordeauxrood en wit Prijs NL vanaf € 18.495,- / B vanaf € 15.995,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.com TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON SPORTSTER S HD achter een veerweg van slechts 51 mm en om binnen die korte veerweg alle hobbels en kuilen glad te strijken, dat is bijna onbegon­ nen werk. Het is qua achtervering dus vooral zoeken naar een compromis, waarbij je aan de ene kant voldoende stugheid wilt hebben voor een goede wegligging en om doorslaan op grote oneffenheden te voorkomen, maar anderzijds wil je de bestuurder toch nog enig comfort bieden, en dat lukt maar ten dele. Er is wel een goed bereikbare hydraulische stelknop voor de achterveer-voorspanning aanwezig, die je zelfs onder het rijden kunt bijstellen. Zo kun je binnen de kleine marge voor jezelf toch een acceptabele instelling vinden onderweg, maar het gevaar bestaat dat je gezien de basis-stugheid die veervoor­ spanning te ver terugschroeft. Met als gevolg dat de Sportster S iets in zijn achtervering zakt, waardoor je precies het tegengestelde resultaat krijgt: je komt dan middenin het werk­ gebied van het progressieve linksysteem van de achtervering te zitten, zodat de vering niet zachter maar juist nóg stugger gaat aanvoelen. Elke putdeksel en elk steentje op het asfalt wordt dan ongefilterd doorgegeven aan je bil­ len, waar je door die ver naar voren geplaatste forward-controls toch al nadrukkelijk op zit. Een kleine tip dus voor toekomstige Sportster S-rij­ ders: je komt op deze Harley in de verleiding de vering zachter en zachter te zetten, terwijl je hem juist zo ver moet opschroeven dat hij met jouw gewicht in het zadel precies bovenin staat. Dan maak je optimaal gebruik van de kleine veerweg en spreekt de vering bovendien zelfs redelijk aan. Het is een denkfout die trou­ wens vaak gemaakt wordt: het verlagen van de veervoorspanning achter verandert niks aan de hardheid van de veer, alleen aan de rijhoogte, waarbij je met een link-achtervering echt in een verkeerd werkgebied gaat rijden. Het wordt dan dus eerder slechter dan beter… Maar een toppunt van veercomfort zal deze HD nooit worden, dan komt zijn twee-eiige tweelingbroer Pan America veel meer in aan­ merking. En dat is natuurlijk ook op andere fronten een veel praktischere machine. Maar niet iedereen is op zoek naar een motor waar­ mee je een lang weekend in de Alpen kunt rijden met duopassagier en bagage, inclusief heen- en terugreis. Voor een lekker onbe­ zorgde middag cruisen over mooie vloeiende secundaire wegen, met op zijn tijd een terrasje, ben je bij de Sportster S wél aan het goede adres, mits het mooi weer is tenminste. Want het achterspatbord – of beter: het gemis aan een achterspatbord – maakt een regenritje geen pretje, aangezien je hele rug dan nat wordt en onder het straatvuil komt te zitten. Op dit gebied heeft de functie het duidelijk moeten afleggen tegen de vorm. Wat wel dik in orde is, is de bescherming van de hoge dubbele uitlaten in tracker-stijl. Je voelt die pijpen wel aan de binnenkant van je rech­ terbeen (zeker als je stilstaat), maar een goede afdekkap houdt de hitte weg. En ook de bedie­ ning (fijne knoppenwinkel als je de logica door­ hebt) en verlichting met de fraaie LED-koplamp zijn dik voor elkaar. Ook de remmen passen in het goede plaatje. Echte sportrijders had­ den wellicht wel een dubbele schijfrem in het voorwiel willen hebben, maar ook de enkele Brembo stelt niet teleur en is prima te doseren, zeker als je de cruiser-gedachte in het achter­ hoofd houdt. Bovendien levert op dit soort motoren vanwege de geometrie de achterrem een substantieel aandeel in de vertraging, en die is ook goed voor elkaar. Waar de Pan America allroad een meer dan geslaagde stap is voor Harley-Davidson in een compleet nieuwe wereld, daar is het verhaal rond de Sportster S toch iets anders. Die machine heeft hetzelfde moderne – en erg goede – motorblok, maar als motorfiets staat deze nieuwe Sportster S veel dichter bij Harley-Davidson als merk. De Sportster S is in niets te vergelijken met de oude Sportster. Ook niet qua prijs van € 18.495,- voor een zwarte en € 18.804,- voor de bordeauxrode en de hier geteste witte versie (prijs België: minus 2.500 euro). De nieuweling past naadloos in het huidige Harley-gamma, maar de spagaat tussen de oude en de nieuwe wereld wordt wel voel­ baar. De Sportster S is hypermodern, het motor­ blok geweldig goed en de elektronica top, maar het rijwielgedeelte mist die moderne finesses toch een beetje. n De Sportster S wordt leverbaar in drie kleuren. De zwarte rechts is standaard, de witte en bordeauxrode kosten ruim 300 euro extra.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3