MotoPlus 13 - 2021

78 MOTOPLUS MIJN TROTS De Honda VT600, ofwel Shadow, is al een goede tien jaar in het bezit van Jan Derks (links op de foto) wanneer hij besluit de trommelrem te vervangen door een schijfrem. Maar van het één komt het ander en drie jaar later is zijn (bijna) volledig verbouwde Shadow af. “Ik vind het zo’n geslaagd project, zo’n mooie motor, daar kan ik gewoon van genieten!” | Tekst: Cris Leuvelink; Foto’s: Guus van Goethem | “Ik vind het zo’n geslaagd project, daar kan ik erg van genieten!” “Toen ik aan het project begon, ging het alleen nog om de achterrem. Daar heeft een bedrijf aan meegeholpen dat 3D kon printen en frezen. Uiteindelijk was de achterrem voor elkaar, maar ik had inmiddels besloten dat ik de motor ook maar meteen wilde laten spui- ten, en vanaf dat moment is Wim (rechts op de foto, CL) in beeld gekomen. Hij zit in het schadeherstel, dus weet wel hoe en wat. Toen ik Wim uitlegde wat ik wilde, zei hij: ‘Leuk dat je dat zo wilt, maar dat is niet zo makkelijk’. Ik heb een eigen fietsenzaak, dus ik ben wel een beetje technisch, maar Wim is dat op motor­ gebied net iets meer. Ik had een idee met twee eisen: geen draadjes én geen plastic op de motor. We zijn begonnen met een breder achterwiel. Wat je vaak ziet is dat deze motoren een heel dik 15-inch achter- wiel hebben. Maar ik wilde vooral een platte band gebruiken, maar dan wel een die ook nog een beetje breed was. We hebben toen de spa- ken doorgeslepen, zijn met de naven naar een bedrijf in Groningen gegaan en hebben daar ons plan voorgelegd. ‘Ik wil een achterwiel dat lijkt op m’n voorwiel’, zei ik tegen ze. ‘Nou, dan moet ik die velg apart draaien, want die heb ik niet. Maar het kan wel!’, kreeg ik als antwoord. Dus nu heb ik een 17-inch wiel met rvs spaken en een speciaal gedraaide velg. Een breder achterwiel betekent automatisch dat de swingarm wat breder gemaakt moest worden, dus dat hebben we gedaan. We namen als uitgangspunt symmetrie. Twee achterlichten, twee uitlaatpijpen en twee luchtfilters, allemaal symmetrisch. En de rem­ schijven, die zijn ook hetzelfde. Maar ik wilde ’m voor een deel ook origineel houden, want ik vond de Shadow altijd al een mooie motor. Zo hebben we de voorkant, op de kilometer­ teller en een kortere veer in de voorvork na, origineel gehouden en hebben we de softail-look achter erin gehouden. Het subframe is wel weer aangepast, het is afgezaagd en ingekort, nieuw buizenwerk zeg maar, en een ander zadel erop. Ook het blok is origineel, het is alleen gepoedercoat. Daar- voor moest het blok wel helemaal uit elkaar, dus ik heb meteen ook maar alle boutjes, moertjes en lagers laten verchromen. Dat ik geen plastic op de motor wilde, leverde her en der de nodige problemen op. Bijvoorbeeld met de knopjes en de vloeistofreservoirs op het stuur. De bedieningsknopjes voor het dashboard zitten aan de onderkant, maar de vloeistofreser­ voirs bleken niet makkelijk te vervangen. Dat hebben we uiteindelijk opgelost met een kabelbediende unit van Bimoto. Voor de MIJN TROTS JAN DERKS EN ZIJN HONDA SHADOW ZELFBOUW »

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3