MotoPlus 13 - 2021
OCC ASION MOTOPLUS 75 De heerlijk uit gebalanceerde GSR is vooral op bochtige wegen helemaal in zijn element. Marktsituatie Het grootste deel van de tweedehands aangeboden GSR750’s stamt uit de privésfeer. De meeste bezit- ters zijn klaarblijkelijk behoorlijk tevreden over hun machines, want ondanks de behoorlijke verkoop aantallen gedurende zes jaar is het aanbod redelijk overzichtelijk. Hoewel de eerste modeljaren (zeker het introductiejaar) scherp geprijsd waren, zijn de prijzen voor tweedehands exemplaren allesbehalve laag. Onder de 5.500 euro doe je geen zaken, tenzij je op een exemplaar stuit met een extreem hoog kilometrage of zonder ABS. Dat laatste is standaard vanaf 2012 en zeker voor beginnende rijders aan te raden. Een budget tot € 6.500,- biedt daarentegen behoorlijk veel keuze. Wie nog meer te besteden heeft, komt in aanmerking voor motoren van de laatste twee modeljaren. Op lagere kilometrages na hebben deze nauwelijks meer te bieden dan de modeljaren daarvoor. Bezichtiging De door en door gerijpte vier-in-lijn staat als zeer robuust te boek, en bij regelmatig onderhoud geldt dat ook voor de rest van de motorfiets. Wel een punt van aandacht: bij kilometrages van rond de 20.000 kilometer moet je er rekening mee houden dat er een omvangrijke 24.000 kilometer-beurt aan zit te komen. Naast een olie wissel staat dan onder meer ook het controleren van de klepspeling op de planning en moeten de bougies vervangen worden. Voor veel bezit- ters reden om de motor net daarvoor in de ver- koop te doen. De GSR staat niet als een gewild ombouwproject te boek, maar aan de meeste is wel wat gefine tuned. LED-knipperlichten zijn bijzonder geliefd en een vervangingsdemper uiteraard ook, in het bijzonder die van Yoshimura die als originele fabrieksaccessoire werd aangeboden. Ook veel gezien: onderkuipje, korte kentekenplaathouder, duozit-cover en flyscreen. Modelgeschiedenis Overzichtelijk: een grote en goed afleesbare toerenteller en een klein LCD-display dat de belangrijkste informatie weergeeft. Matig: de remmen mogen wel wat gretiger. Stalen remleidingen en gesinterde blokken verbeteren werking en drukpunt. Zinvol: de middels een kabel bediende uitlaatklep is niet voor het geluid, maar om het koppel een boost te geven. Een paar kleine extra’s doen de GSR750 absoluut goed. 2011: Introductie van de GSR750 (modelcode C5) als opvolger van de GSR600. Blok goed voor 106 pk en verkrijgbaar in de kleuren rood/ zwart, zwart en wit. Prijs: € 8.999,-. 2012: ABS van Bosch behoort tot de standaarduitrusting, het rijklaar gewicht stijgt naar 213 kilo. Kleuren: blauw/zwart, zwart en wit. Prijs: € 9.999,-. 2013: Komst van een special edition genaamd Street Extreme met een eigen kleurstelling en diverse speci- ale onderdelen. Prijs: € 10.999,-. 2014: Speciale Z-uitvoering wordt gepresenteerd, met onder meer blauw-witte lak, goudkleurige vorkpoten en rode schokdemper. Prijs: € 8.999,- (std) / € 9.999,- (Z) / € 10.499,- (Street Extreme). 2016: Laatste modeljaar van de GSR750, hij wordt opgevolgd door de nog altijd actuele GSX-S750. Prijs: vanaf € 8.999,-.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3