MotoPlus 13 - 2021

OCCASION SUZUKI GSR750 74 MOTOPLUS OCC ASION Als opvolger van bochtenjager GSR600 moet ook de in 2011 gepresenteerde 750 het vooral hebben van zijn heerlijke blok. De korteslag viercilinder komt uiteraard uit de GSX-R750, maar werd voor deze transplantatie flink onder handen genomen. Het topvermogen werd dras- tisch gesnoeid, daarentegen kreeg de vier-in-lijn wel betere manieren voor alledag aangeleerd. De overgebleven 106 pk’s spreken wellicht niet echt tot de verbeelding, maar heerlijk rechtop zittend kun je niet anders dan onder de indruk zijn van de soepele draai-eigenschappen, het sterke middengebied en het feit dat er ook nog een eindschotje in zit. Het agressieve uiterlijk doet wellicht anders verwachten, maar ook het rijwielgedeelte is net als het blok eerder goedmoedig en neutraal dan strak sportief. De machine stuurt prima, zonder nerveus te zijn. Prima voor beginnende rijders, terwijl ook ervaren piloten er niet snel op uitgekeken zullen raken. Ook het compacte uiterlijk en het niet overdreven hoge gewicht zullen bij beginnende rijders heel goed in de smaak vallen. Als er al een kritiekpunt is, dan is het de matig werkende rem. Daaraan veranderden latere bouwjaren helaas niets en ook de komst van het in eerste instantie grof afregelende ABS niet, dat vanaf 2012 standaard is. Het stalen frame is weliswaar geen lust voor het oog, maar qua functionaliteit valt er niets over te klagen. En nu we het toch over het uiterlijk hebben, qua design had er ook aan de stan- daard einddemper en swingarmmisschien wel iets meer aandacht mogen worden besteed. Keerzijde is dat de GSR, geheel conform Suzuki-traditie, tot de meest betaalbare bochtenjagers met vier cilinders behoorde. Het totaalpakket klopt en dat vonden ook de vele kopers van de Wie een ongecompliceerde, lichtvoetige en bovendien ook zuinige viercilinder naked zoekt, kan eigenlijk niet om Suzuki’s GSR750 heen. De Japanner maakte in 2011 zijn debuut en biedt ook op de tweedehandsmarkt nog altijd extreem veel plezier voor een betaalbare prijs. | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Fact, Künstle, Hertler | tot en met 2016 gevoerde machine. Tip voor een proefrit: pak absoluut een paar bochten! n MULTI-TALENT Technische gegevens (modeljaar 2011) Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 749 cc, 78 kW (106 pk) bij 10.000 tpm, 80 Nm bij 9.000 tpm, stalen brugframe, upside-down voorvork, monoschokdemper, veerweg v/a 120/135 mm, wielbasis 1.450 mm, zithoogte 820 mm, voorband 120/70ZR17, achterband 180/55/ ZR17, schijfremmen v/a Ø 310/240 mm, rijklaar gewicht volgetankt 211 kg, tankinhoud 17,5 liter, topsnelheid 225 km/uur, 0-100 km/uur in 3,3 sec, verbruik (secundair) 1 op 24,4.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3