MotoPlus 13 - 2021
REPORTAGE MOTOPLUS 65 GSX-F, daarna volgden twee Yamaha Fazers en in 2014 kocht ik mijn eerste V-Strom. En die heb ik vorig jaar vervangen door deze nieuwe 1050: ik heb van dit nieuwe model nummer 7 van de 25 ‘First Editions’. Er staat nu 12.000 op de teller, ook al omdat ik door al het thuiswerken afgelopen jaar veel minder woon-werkverkeer heb gedaan. Het was eigenlijk mijn bedoeling om op dit moment in mijn uppie een motor reis door Marokko te maken, daar heb ik deze nieuwe V-Strom zelfs een beetje voor gekocht, net als bijvoorbeeld een lichtgewicht kampeer uitrusting. Alles was er klaar voor en de routes stonden al in de GPS, maar ja, door de beper- kingen van corona kwam het er helaas niet van. Die trip staat nu op mijn verlanglijstje. En als compensatie heb ik onlangs met mijn zoon, die ook motor rijdt, een trip langs de grenzen van Nederland gereden: 1.754 kilometer in zes dagen. Een prachtige tocht die laat zien hoe mooi en divers Nederland eigenlijk is.” Maar we zijn natuurlijk in Assen om samen de Tour de TT te rijden en zo toch nog een klein beetje TT-sfeer op te snuiven, voordat aanstaande zondag de 90e Dutch TT wordt gehouden. Sinds 2015 bestaat deze ruim 60 kilometer lange toerroute als een soort eer betoon aan de befaamde wegrace die in 1925 voor het eerst werd georganiseerd door de Motorclub Assen & Omstreken op de wegen driehoek Rolde, Borger en Schoonloo. Een traject van 28,4 kilometer lang dat de coureurs tien keer moesten rijden: 284 kilometer racen op slechte wegen met hun machines zonder fatsoenlijke vering en remmen… In het oorspronkelijke circuit zat ook een paar honderd meter zandweg en daar maakten veel coureurs achteraf bezwaar tegen. Omdat het verzoek van de motorclub aan de gemeente om dat stuk voor de TT in 1926 te verharden niet werd gehonoreerd, werd er al voor de tweede editie een ander parcours gezocht. Dat werd het 16,5 kilometer lange traject vanaf De Haar richting Assen en vervolgens via Hooghalen, Laaghalen en Laaghalerveen weer terug naar De Haar. Dat illustere rondje werd tot en met 1954 gebruikt. De start/finish van het huidige TT-circuit bevindt zich zelfs nog altijd op exact dezelfde plaats als in 1926! In 1955 kreeg het circuit een permanente status en werd de lengte ingekort tot 7.700 meter, waarna in 2005 de noordlus flink werd ingekort en het circuit zijn huidige vorm en lengte (4.555 meter) kreeg. De Tour de TT-toerroute voert vanaf de Bonte Wever, nabij het centrum van Assen, via Rolde, Borger, Schoonloo en Grolloo via Hooghalen, Laaghalen en Laaghalerveen weer terug naar het huidige TT-circuit. De route wordt met gele borden goed aangeduid, maar is ook als navi- gatiebestand te downloaden, onder meer vanaf de MotoPlus-website. Met name het nu bijna 100 (!) jaar oude en 28 kilometer lange parcours over smalle landweggetjes tussen de bomen dwingt ook vandaag de dag nog steeds respect af voor die helden van toen. Het laatste deel van de Tour de TT rij je onderlangs ‘De Bult’, aan de zuidkant van het huidige TT-circuit, over een prachtige en uit nodigende stuurweg. Zo uitnodigend zelfs, dat de gemeente daar inmiddels stukken asfalt heeft vervangen door klinkers om ons motor rijders tot rust te manen en de snelheid wat te remmen. Tja, als je die twee hele grote T’s in de verte ziet staan, gaat bij elke motorrijder het hart immers iets sneller kloppen en voelen we ons allemaal een heel klein beetje Valentino Rossi… n De oude baan uit 1925 vormt de basis van de Tour de TT, een 60 kilometer lange route die met gele borden wordt aangegeven. Bij Laaghalerveen zijn de bochten van het oude TT-circuit voorzien van klinkers om de snelheid te remmen. Een pitstop bij café Hofsteenge in Grolloo is een prima idee. De weilanden rond het TT-circuit zijn leeg, normaliter staan er duizenden mensen op de TT-campings.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3