MotoPlus 13 - 2021
VERGELIJKINGSTEST MOTOPLUS 43 om de volledige actieradius er in één keer door te jassen. Dat bij alle fabrikanten het thema ‘dagelijks gebruik’ allesbehalve een onderge- schoven kindje is, bewijzen de rijke uitrustingen en uitgebreide assistentiesystemen wel. Boch- ten-ABS en -tractiecontrole zijn in alle gevallen standaard, evenals Bluetooth-connectivity, die het mogelijk maakt om de eigen smartphone met de TFT-dashboards te koppelen. En ook cruise-control is bij nagenoeg alle machines aan boord, de Ducati Streetfighter uitgezonderd. De S1000R heeft ook nog onder meer hill-hold- control en emergency call in de aanbieding, zij het zoals BMW betaamt tegen meerprijs. En niet alleen voor dagelijks gebruik is het kwartet goed uitgerust, ook voor snelle rondjes over het circuit hebben ze het een en ander paraat. Een speciale rijmodus met instellingen voor het circuit hebben ze allemaal, de optie om een rijmodus met individuele settings voor tractie controle en dergelijke in te richten ook. Zelfs aan launch control voor bliksemsnelle starts ontbreekt het niet. Voor zowel snelle rondjes TRIUMPH SPEED TRIPLE 1200RS Speed Triple! De absolute evergreen van het naked bike-segment. Alweer begin jaren ’90 van de vorige eeuw verscheen de Brit ten tonele, maar hij heeft in al die jaren niets aan glans verloren. Sterker nog, sinds 1997 kreeg de Speed met de komst van de T509 met de kenmerkende dubbele koplampen alleen maar meer en meer karakter. Zelfs bij de actuele 1200 zijn die dubbele kop lampen weer het meest in het oog springende stijlkenmerk. In al die jaren is er uiteraard wel her en der wat aan de Brit verspijkerd, met name de laatste update tot de actuele 1200-versie was een behoorlijk ingrijpende. Waarbij de Engelsen wel weer de inmiddels beproefde werkwijze hanteer- den, ofwel duidelijk minder gewicht, duidelijk meer vermogen. Net als bij BMW blijft ook hier de naald van de weegschaal op 200 kilo hangen, de Speed heeft er alleen geen wielen van drie-en- een-halve mille voor nodig. De extra cilinderinhoud, die van 1.050 naar 1.160 cc werd opgekrikt, resulteerde onder meer in een topvermogen van 180 pk bij 10.750 toeren. Een additionele 30 pk genereert de nieuwe driecilinder, die alleen al zeven kilo lichter werd. Die blokconfiguratie is uiteraard een van de andere meest tot de verbeelding sprekende kenmer- ken van de Speed Triple. In zijn actuele gedaante sterker dan ooit en dat zie je onder meer terug in de zeer respectabele doortrekwaarden. Dat doet ’ie in de meest positieve zin van het woord zonder extremen, het blok blinkt uit in souplesse en prima omgangsvormen. Dat de machine zich extreem sportief de hoek om laat werpen (zie kader handling, pag. 45), bewijst eens te meer hoe goed het concept is. De Speed Triple levert altijd wanneer je er om vraagt, een karaktertrek die diep in het DNA van de machine verankerd ligt, zonder dat je dit direct aan hem afziet. De update naar 1200 heeft dit gegeven alleen maar versterkt. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat Triumph niet aan compromissen doet, ze kiezen enkel voor de beste onderdelen, zoals bijvoorbeeld de Öhlins-vering. Het aanspreken van de voorvork kan beter, maar qua feedback is er geen gelijke. De zitpositie met het brede stuur, de smalle tank en nieuw ontworpen buddyzit is daarbij geheel conform naked bike-standaard, kortom zowel passend voor een mes-tussen- de-tanden rijstijl als rustig toeren. Weinig reden tot klagen, ware daar niet het nukkige keyless start-systeem, dat meermaals niet thuis gaf. Hier moeten de knappe Engelse koppen zich nog maar eens over buigen. Verder echter is de nieuwe 1200RS een droom, die zich niet richt op één aspect waarmee hij zijn karakter grotendeels bepaalt, maar op het totaalplaatje. Blok, rijwiel gedeelte, uitrusting en in het bijzonder de fraaie vormen geven hem een unieke persoonlijkheid. Hij heeft lang kunnen rijpen, maar het resultaat is er ook naar. Fantastisch ding! Links: afwerking is ook afhankelijk van de keuze van materialen, de RS pronkt met diverse hoogwaardige delen, waaronder het carbon voorspatbord. Midden: over hoogwaardig gesproken, aan de achterzijde zit een Öhlins TTX-schokdemper; in de basis behoorlijk straf, maar zonder gereedschap over een breed bereik instelbaar. Rechts: de radiale rempomp van Brembo, waarvan niet alleen de hevelweg maar ook de progressiviteit kan worden aangepast. Remt als een malle. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3