MotoPlus 13 - 2021
40 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST 4 POWER NAKEDS de Super Duke. Daarmee heeft hij eigenlijk alle kaarten in handen voor een uitstekend optre- den op motorblok-gebied, ook omdat de quick shifter (met blipper) en versnellingsbak zich van een uiterst smeuïge kant laten zien, waar bij- voorbeeld de BMW quickshifter gaandeweg de test steeds meer kracht vereiste. Mr. T. is kortom top? Ja, ware daar niet het startgedrag. Uiterst modern getooid met keyless-start had het er in het begin alle schijn van dat de Brit helemaal geen zin had in een onderonsje met de concur- rentie. Soms haperde de koppelingsschakelaar, dan weer faalde de verbinding tussen sleutel en motorfiets. Gevolg: hij doet ’t niet. Maar als de driecilinder loopt, dan is de grote 1200 een zegen, heeft veel in zijn mars en verbruikt net als de BMW en KTM relatief weinig. Dit volledig in tegenstelling tot de Ducati, die zich bij de verbruiksmeting tot een regelrecht drankorgel ontpopt! Daarmee is het thema motorblok wel behan- deld. Tijd voor de rijwielgedeelten, waar duidelijk meer eenheid heerst. Wie fluweelzacht aftasten van het asfalt verwacht, kan deze vier machines het best negeren. Met zijn hyperinstelbare, semi-actieve Öhlins-vering is de Ducati nog het breedst inzetbaar, heeft zelfs nog een stukje comfort in huis. De rest van het kwartet heeft ‘hard is goed’hoog in het vaandel. Dat merk je als rijder uiteraard, met name op de KTM. Diens achterschokdemper mag dan sinds de laatste update aan een linksysteem zijn gekoppeld, dat verandert weinig aan het magere aanspreekge- drag. Ook het aanspreken van de Triumph-voor- vork kan subtieler, echter is het instelbereik van de Öhlins-componenten zo breed, dat in de meest softe afstelling abominabele secundaire wegen nog te verdragen zijn. Onder de streep is de wegligging van de Triumph gewoon goed, KTM 1290 Super Duke R
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3