MotoPlus 13 - 2021

38 MOTOPLUS VERGELIJKINGSTEST VERGELIJKINGSTEST 4 POWER NAKEDS blijft het dan ook bij, van alle vier voelt de KTM simpelweg het krachtigst. Met name in het dagelijks gebruik, dus wanneer er niet voluit wordt gasgegeven, rolt de V-twin bij iedere aanmaning van de rechterhand zo machtig met z’n spierballen, dat het puur genieten is om in de tweede versnelling de bocht uit te stormen. De trekkrachtgrafiek (zie pag. 48) onderstreept dit op uiterst treffende wijze. Echter, geen licht zonder schaduw: omdat het 1.301 cc grote blok vijfcijferige toerentallen mijdt en desondanks toch een topsnelheid van 270 km/uur aantikt, valt de zesde versnelling extreem lang uit. Bij de acceleratie in de hoogste versnelling (door- trekken, red.) komt de KTM dan ook bepaald niet florissant voor de dag. Zelfs de kleinste van het stel, de 999cc-viercilinder S1000R, laat de Oostenrijker nog flink in het stof bijten. Onder de streept kietelt de BMW naar verhouding ook de beste prestaties uit zijn vier cilinders. Ondanks het lagere vermogen en de kleinere cilinderinhoud doet hij op geen van de meet­ gebieden echt veel onder voor de rest. Bij de vibraties daarentegen, laat ’ie de overige drie weer zien hoe je de spiegels aan het swingen brengt. Waar de viercilinder echter met zijn hoogfrequente trillingen de handen kietelt, schudt de V4 van Ducati de passagier goed wakker. De KTM laat zich enkel bij zeer lage toeren op dit vlak licht gelden, verder loopt het blok ondanks de grote cilinderinhoud en V-twin-configuratie extreem mooi rond. Qua gasaanname gaat de viercilinder BMW Ducati Streetfighter V4S

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3