MotoPlus 13 - 2021

EERSTE TEST MOTOPLUS 31 MOTOR luchtgekoelde staande eencilinder, een balansas, een bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas, twee kleppen per cilinder, semi-dry-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, dynamo 585 watt, 12 V/8 Ah accu, kabelbediende natte meerplaten-kop- peling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging: n.b. Boring x slag 72,0 x 85,8 mm Cilinderinhoud 349 cc Compressie 9,5 : 1 Max. vermogen 14,8 kW (20,2 pk) bij 6.100 tpm Max. koppel 27 Nm bij 4.000 tpm RIJWIELGEDEELTE brugframe uit staal, telescoopvoor- vork Ø 41 mm, niet instelbaar, stalen swingarm met stereoschokdempers, veervoorspanning, enkele schijfrem voor Ø 300 mm, tweezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 270 mm, enkelzuiger remklauw, ABS. Wielen aluminium gietwielen Wielmaten n.b. Bandenmaten 100/90-19; 140/70-17 Banden in test CEAT MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, bal­ hoofdhoek 26,7°, naloop n.b., veerweg v/a 130/89 mm, zithoogte 765 mm, rijklaar gewicht 191 kg, maximale belading 375 kg, tankinhoud 15 liter. Garantie 3 jaar Service-interval elke 5.000 km Kleuren Fireball geel en zwart; Stellar matzwart; Supernova bruin/zwart en blauw/zwart Prijs NL Fireball € 4.999; Stellar € 5.099; Supernova € 5.199 B Fireball € 4.499; Stellar € 4.699; Supernova € 4.799 INFO NEDERLAND Motomondo, tel. 030 2040655, www.motomondo.com INFO BELGIË Motomondo, tel. 0032 (0) 3 808 7125, www.motomondo.com TECHNISCHE GEGEVENS ROYAL ENFIELD METEOR 350 Al twijfelen we heel even aan dat laatste. Een ter reparatie opgeplakte strook bitumen wist heel even al het contact tussen band en wegdek om zeep te helpen. Na dat slippertje bleven verdere momentjes ons gelukkig bespaard. Het moet dus aan het asfalt hebben gelegen en niet aan het rubber. ‘Het rijdt zo gewoon’, hoor ik vertwijfeld naast me. De man in kwestie reed nooit eerder een Royal Enfield en had hoge verwachtingen. Als je vooraf een prehistorische zithouding ver- wacht en een mechanisch rammelend blok, dan is de Meteor inderdaad andere kost. De Meteor staat dan ook met beide voeten in 2021. Niet met een voet in het heden en met de ander een paar decennia terug. Dat levert automatisch een ‘gewone’ rijervaring op. Toch beschikt de motor nog altijd over Royal Enfield genen. Hij heeft nog altijd een hint van die stampende laag lopende mono uit de Bullet. Betaalbaar blijft hij ook gewoon. Verder func- tioneert alles veel moderner. Je kunt de rest van je leven op een cultpaard blijven wedden, of je pakt door zoals Royal Enfield doet in het streven naar werelddominantie. Dat doorpakken levert een aangename alle- mansvriend op. Voor weinig geld krijg je eerlijk gezegd best wel een motorfiets die op alle vlak- ken mee kan, al is de Meteor verre van sportief. De eigen marketingkreet ‘Cruise easy’past hem veel beter. Daar kun je ook ‘Commute easy’van maken. Veel economischer dan dit wordt het niet snel. Royal Enfield ziet volop doelgroepen voor de Meteor die gevoelig zijn voor een lage prijs, heritage en moderne techniek. Wie is daar niet gevoelig voor?Waar je ook voor valt, wat jouwmogelijke aankoopargument ook mag zijn, bedenk vooraf goed hoeveel je aan adrenaline gehecht bent. Dat goedje ga je namelijk mis- sen. De Meteor is niet te traag, in het dagelijkse verkeer kom je prima mee, maar hij trekt je ook niet half doormidden als je gas geeft. Zo lang je niet te veel haast hebt, komt het wel goed. Het mooie is dat je bijna als vanzelf geen haast meer hebt in het zadel van de Meteor. n De startknop is een draaiknop, je ‘draait’ dus je motor aan. Ja, die zou ik er ook direct af sleutelen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3