MotoPlus 13 - 2021
ROYAL ENFIELD METEOR EERSTE TEST EERSTE TEST MOTOPLUS 29 WAARIN VERSCHILLEN DE DRIE VERSIES? Royal Enfield bouwt drie varianten van de Meteor 350. De Fireball (€ 4.999,-) is het basis model met een zwart uitlaatsysteem, de Stellar (€ 5.099,-) het middenmodel en de Super nova (€ 5.199,-) de meest aangeklede variant. Het topmodel heeft een tweekleurige laklaag, een windscherm en een ruggensteun voor de duopassagier. Op de Stellar ontbreekt het ruitje dan weer. • Radiateurcovers • Kentekenplaathouder Prijs: € 545,- anders was als je bedenkt dat de geschiedenis van die mono teruggaat tot 1931. De grote demper verricht goed werk. De deci bellen die hij doorgeeft zijn van het donker bruine type, maar veel zijn het er niet. Toch klinkt een stoet van twintig Meteors in een krappe Rotterdamse stadstunnel nog altijd inspirerend. In druk stadsverkeer komen dit soort lichte (rijklaar 191 kilo) motoren in hun element. Het moet al heel gek gaan als je, na wat vingervlug slalomwerk, niet iedere keer vooraan staat bij het verkeerslicht. Zonder moeite plant je beide benen op de grond, want de zadelhoogte bedraagt slechts 765 mm. Toch is dit geen kleine motorfiets. Het zadel staat inderdaad laag, maar er is genoeg ruimte voor armen, billen en benen. Op het oog zijn de voetsteunen erg chopperesk ver naar voren geplaatst, maar in de praktijk zit het best goed. Het zicht in de spiegels is eveneens goed. De spiegels delen het stuur met eigenzinnige knoppen. Zo is de startknop een grote rode draaiknop. Met een druk op de knop (al is ‘draai’eigenlijk correcter) loopt het blok direct mooi rond. Het aantal testkilometers is aan de lage kant om al te stevige conclusies te trekken. Dat de Meteor prima uit de voeten kan in stadsverkeer is duidelijk. Hoe hij het op snellere trajecten doet, blijft nog even de vraag. De remmen doen het prima bij het gereden lage tempo, maar hoe is dat op haren en snaren? De ach- terrem is serieus goed en prima doseerbaar. De voorrem is minder indrukwekkend, maar scoort gewoon een zesje. Voor het rijwielgedeelte geldt hetzelfde als voor de remmen: het weet prima raad met stads verkeer, maar wat als je er echt voor gaat zitten? Dan mis je in ieder geval grondspeling, maar verder valt er nog niet veel over te zeggen. Voor zo’n budgetmotor voelt de vering eigenlijk best goed aan. Voor je schamele euro’s krijg je veringcomfort en ook nog wat demping. Voor en achter zijn bovendien mooi in balans. Deze test heeft flink wat ingebouwde reserves omdat we rustig reden, maar één ding durven we heel boud te stellen: de Meteor overstijgt met gemak Chinese goedkope rommel. Natuurlijk stuurt een 191 kilo zwaar fietsje makkelijk in, dat weet iedereen. Minder voor- spelbaar is het keurige gedrag dat daarop volgt. De Meteor glijdt voorspelbaar en neutraal door de bochten, zonder rare opricht- of juist inval momenten. Het maakt de ervaren rijder blij, maar beginnende rijders nog meer. Die hebben aan deze motorfiets een loyale vriend die er altijd voor ze is en hen nooit iets aan zou doen. Mooi, verzorgd en compact blokje. Rechts zit het standaard navigatiesysteem. De achterrem maakt meer indruk, dit is goed genoeg. »
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3