MotoPlus 13 - 2021

Volg wederopbouw De wederopbouw van het motormuseum op de Oostenrijkse Timmelsjoch is nu per 360-graden webcam te volgen. Het mooie is dat ook het omringende Alpenlandschap goed te zien is. Ga daarvoor naar www. crosspoint.tirol en scroll naar de onderzijde van de pagina. Het museummoet begin 2022 weer open gaan. Registratie tellerstand Erkende garagebedrijven moeten per 1 juli de kilometerstand van motorfietsen regis­ treren. Daarmee moet een koper betrouw- bare informatie over tellerstanden van moto- ren krijgen en wordt fraude teruggedrongen. Registratie is verplicht in de volgende gevallen: opname in de bedrijfsvoorraad, bij de tenaamstelling, bij reparatie, onderhoud en bandenwissel, afmelding voor export en afmelding voor demontage. Meer info vind je op www.rdw.nl/tellerstanden. Processierups weer actief Vanwege het relatief koude voorjaar is het akelig stil rond de processierups, maar nu de zomer en daarmee ook het warme weer zich heeft aangediend, wordt ook de pro- cessierups weer actief. Om overlast van de brandhaartjes – of setae zoals ze officieel heten – van het beestje te voorkomen, is het daarom belangrijk om je als motorrijder heel goed aan te kleden. Belangrijkste is dat je hele lichaam goed bedekt is, en let daarbij vooral op de ‘overlap’ gebieden als enkels, polsen en hals. Draag daarom zeker ook een halsdoek. De jeuk die de haartjes veroorzaken is verschrikkelijk en kan dagen aanhouden, voorkomen is ook hier dus beter dan genezen! Bikers’ Classics 2021 in aangepaste vorm Een grote verrassing is het niet, maar jam- mer blijft het wel. Organisatie DG Sport van Bikers’Classics heeft bekendgemaakt dat de 2021-editie van het klassieke race-evene- ment, dat plaatsvindt in het weekend van 2 t/m 4 juli, helaas zonder publiek zal wor- den verreden. Ook de geplande GP Parade, die in het teken zou staan van de 100e verjaardag van het circuit van Spa-Francor- champs, is geannuleerd. Dat betekent niet dat er helemaal niets te beleven valt, deel­ nemers kunnen hun klassieke racers name- lijk nog steeds de sporen geven tijdens de verschillende vrij-rijden-sessies! Info: https://bikersclassics.be KORT GEHOUDEN NEWSFL ASH MOTOPLUS 11 Van Duc naar Dragster Andrea Dovizioso’s vroege vertrek uit de MotoGP is al net zo onverwacht als het vervolg van zijn loopbaan. Nee, dan hebben we het niet over de twee keer dat hij de GP-racer van Aprilia aan de tand voelde, maar over die andere baan. Dovizioso test tegenwoordig namelijk scooters. Het is slechts aan de groten gegund om niet moeilijk te doen over een overstap van een Desmo­ sedici naar een Italjet Dragster. Dovizioso komt wel thuis in een warm nest, want directeur Massimo Tarrini is enorm in zijn nopjes met zijn komst: “Ik wil dat de Dragster al zijn potentieel kan tonen en de beste in zijn klasse wordt. Daarom wilde ik een wereldberoemde coureur en toen dacht ik direct aan Andrea; een persoon die ik altijd heb bewon- derd als professional en als iemand die dieper op zaken ingaat dan anderen.” TEAM CLASSIC SUZUKI KATANA Tijdens de corona-pandemie (en de daarbij horende lockdown) bouwde het Britse Team Classic Suzuki een van haar racemotoren, een Suzuki Katana, om tot een straatlegale super­ naked, met als donormachine een GSX-R1000 uit 2008. Geen kant-en-klare, maar een oude WK-racer van het Alstare-team. Overgenomen werden het frame, een speciaal uitlaatsysteem, fabrieksradiateur en oliekoeler met bijbehorende leidingen van aluminium en elektronica met een race-unit van Yoshimura. Om de omgebouwde fiets op een Katana te laten lijken, werden de swingarm en het subframe aangepast. De naked werd voorzien van een aangepaste aluminium swingarm en onder het Katana-zadel pronkt een nieuw subframe. Hierdoor werd het gebruik van Öhlins-stereoachtervering mogelijk, zoals bij de originele Katana. Het rijwielgedeelte werd verder uitgerust met klassiek ogende Dymag CH3-wielen van magnesium en moderne rem- merij van Brembo, met de achterremklauw semi-verstopt achter de swingarm voor een wat nettere look. Er werd een verduisterde led-lamp geïntegreerd in het subframe, aan de voorkant werd de originele kuip flink breder gemaakt om de koplamp (eveneens led) genoeg ruimte te geven en mooi aan te laten sluiten op de tank. De neus wordt verder gecompleteerd door carbon-winglets en grote neusspoilers. Het lockdown-project kreeg ter afwerking ver- schillende Katana-logo’s op het zadel en zijkuipen aangemeten door de Britten, met daarnaast het Suzuki-logo op de tank en het Team Classic Suzuki-logo op het kontje. De omgebouwde Katana is nu goed voor 200 pk, aan het achterwiel welteverstaan. Wat er gaat gebeuren met deze fabelachtige omgebouwde Katana? Dat laat Team Classic Suzuki open…

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3