MotoPlus 12 - 2021

OCC ASION MOTOPLUS 73 Gunstiger geprijsd en iets hoger op de pootjes: de R nineT Scrambler met 19-inch voorwiel. Marktsituatie De R nineT staat te boek als enorm waardevast, iets dat vooral huidige eigenaren vrolijk zal stem- men. Het aanbod aan R nineT’s en afgeleiden daarvan is meer dan aanzienlijk en wat menigeen vooral zal opvallen is het hoge prijsniveau. Zelfs exemplaren uit het eerste modeljaar gaan zelden voor minder dan tien mille over de toonbank, ook omdat de aangeboden machines doorgaans over redelijk milde kilometrages beschikken. Varianten als de nieuwere Pure en Racer (die laatste schrikt veel geïnteresseerden af door zijn nogal opvallende ergonomie) zijn vanwege de lagere populari- teit en gunstigere nieuwprijs voor een vergelijkbare prijs te krijgen. Daarentegen wel erg geliefd zijn de Urban G/S en Scrambler, met hun 19-inch voorwiel en langere veerwegen. Bezichtiging Als liefhebbersmachine en vaak ook tweede motor beschikt het gros van de R nineT’s over lage kilometerstanden en een zeer nette onderhoudsstaat. Hoewel het een nieuw model betrof, komen nagenoeg alle onderdelen uit de schappen van de R1200GS en R. De techniek is kortom behoorlijk uitgerijpt, waarbij de boord­ elektronica met enkel ABS tegenwoordig bijna puristisch aandoet. Latere modellen kregen overigens wel tractiecontrole en verschillende rijmodi aangemeten. Verder speelt het bouw- jaar eigenlijk nauwelijks een rol. Fabrieksopties Optie 719 en originele gefreesde componenten gelden als meerwaarde, maar ook andere spie- gels, knipperlichten en bijvoorbeeld een kop- lampgrille verhogen de waarde, mits deze van gerenommeerde fabrikanten zijn uiteraard. Bij de Scrambler zijn een carterbeschermer en val­ beugels geliefde opties, net als een bijpassende tassenset in retrostijl. Modelgeschiedenis Klassiek ogende ronde tellers in plaats van een lcd-display zoals destijds gangbaar. Andere varianten krijgen een ander dashboard. Veel zaken duiden op aandacht voor detail, zoals het logo in de koplamp, het typeplaatje bij het balhoofd en het vele geborstelde aluminium. Horizontale gasstroming door de cilinders en subtiele koelribben onderscheiden de R nineT van de vloeistofgekoelde boxer. De R nineT Racer heeft een bijzonder fraai sportief kleedje in de aanbieding, én een wat aparte zithouding. 2014: Marktinvoering van de eerste R nineT (modelcode K21) met een lucht- gekoelde, 110 pk sterke boxermotor. Af-fabriek in verschillende configuraties leverbaar, wel enkel in één kleur: zwart. Prijs: € 16.800,-. 2016: Aanpassingen t.b.v. de Euro4-norm. Ook lancering van de nieuwe Scrambler-exponent met 19-inch voorwiel, langere veerwegen en telescoopvoorvork. Prijs: € 16.800,-. 2017: Introductie van twee nieuwe modellen: Racer (modelcode K32, prijs € 15.795,-) met clip-ons en sportief top- kuipje, en daarnaast de Pure (modelcode K22, prijs € 14.900,-) met een wat meer basale uitrusting. Later dat jaar volgt ook nog de Urban G/S (modelcode K33, prijs € 15.595,-) met 19-inch voorwiel, kop- lampgrille en hoge spatborden. 2019: Komst van een special edition R nineT/5 (€ 17.320,-) op basis van de Pure. 2021: Aanpassingen t.b.v. de Euro5- norm. Verder onder meer nieuwe kleuren, led-koplamp en bochten-ABS. De Racer wordt uit het programma geschrapt, komst van special edition ’40 Years GS’ op basis van de Urban G/S. Prijzen beginnen bij € 15.450,- (Pure).

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3