MotoPlus 12 - 2021

OCCASION BMW R NINE T 72 MOTOPLUS OCC ASION De R nineT was voor BMW net zo onconven­ tioneel als de naam van het beestje, op de R na hadden de karakters helemaal niets gemeen met de gebruikelijke naamgeving van de Duit- sers. Het ‘nineT’ is een speelse letterverwijzing naar de 90e verjaardag die BMW in 2013 vierde. De blauwdrukken voor het jubileummodel lagen al jaren in een bureaulade, de technische componenten al in het magazijn en zo schoof BMW de R nineT in 2014 de wijde wereld in. De moderne techniek en pure vormen lokten niet alleen veel eigen merkrijders in het zadel, maar ook rijders van buitenaf, die BMW’s tot dan toe altijd té doordacht en klinisch vonden. Ondanks de lange levertijd en bepaald niet milde prijs verkocht de luchtgekoelde boxer enorm goed. De retro had de tijd ook mee, een smaakvolle klassieke verpakking met écht moderne tech- niek was nog niet heel gangbaar. De nineT zou ook de ‘custombouwer’ in zijn (toekomstige) eigenaar moeten wakker schudden, daarom was de luchtkoeler af-fabriek leverbaar in ver- schillende configuraties, bijvoorbeeld met een korte solo-buddy of hoog of laag gemonteerde einddempers. Echt extreme ombouwen bleven uitzondering, en als ze er al waren, dan kwamen ze op het conto van accessoiresspecialisten of customizers. Doet er feitelijk ook niet toe, de R nineT deugt namelijk niet alleen als ombouw­ object, maar vooral als heerlijk sturende, dyna- mische roadster. De licht rauw lopende boxer met flink veel trekkracht past wat dat betreft naadloos in het retroplaatje, maar ook remmen en rijwielgedeelte weten te overtuigen. Latere varianten zijn veelal een andere interpretatie op hetzelfde retro-thema, waarbij niet alleen Met de R nineT en de comeback van de luchtgekoelde boxer vierde BMW in 2013 op gepaste wijze haar 90-jarige bestaan. Als occasion is de boxerretro erg gewild, de prijzen liegen er dan ook niet om. | Tekst: Ferdinand Heinrich-Steige; Foto’s: Bilski, Fact, Heinrich, Jahn, Künstle | het design een onderscheidende rol speelt, ook in technische zin verschillen ze. Denk aan voorvork, wielmaten en stuur. Onlangs werd de R nine-T-familie nog Euro5-proof gemaakt, blijft ook komende jaren dus gewoon voor het BMW- gamma behouden. Misschien volgt er in 2023 zelfs wel een nieuwe! n Technische gegevens (modeljaar 2014) Lucht-/oliegekoelde tweecilinder boxer­ motor, 1.170 cc, 81 kW (110 pk) bij 7.750 tpm, 119 Nm bij 6.000 tpm, dragende aandrijfunit, upside-down voorvork, monoschokdemper, veerweg v/a 120/120 mm, wielbasis 1.476 mm, zithoogte 785 mm, voorband 120/70ZR17, achterband 180/55/ZR17, schijfremmen v/a Ø 320/265 mm, rijklaar gewicht volgetankt 222 kg, tankinhoud 18 liter, topsnelheid 217 km/uur, 0-100 km/uur in 3,3 sec, verbruik (secundair) 1 op 19,2. BOXERRETRO

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3