MotoPlus 12 - 2021
WARMDRAAIEN MOTOPLUS 7 In MotoPlus 5/2017 schreef ik er op deze plek óók al over, de kilometerstand is bij de aankoop van een occasion immers een van de meest bepalende factoren en met het tonen van een lagere kilometerstand wordt de waarde van het voertuig dus valselijk opgekrikt. De tellerstanden van auto’s, busjes en vrachtwagens worden dus al zeven jaar door de RDW geregistreerd bij een APK, bij onderhoud of bij het overschrijven van het kenteken. Maar fraude met tellerstanden blijft natuurlijk niet voorbehouden aan vierwielers: juist in de motorwereld – waar iedereen allergisch lijkt te zijn voor hoge kilometerstanden – tiert dit bedrog welig. Tellerstanden van motoren zijn bovendien nog veel ondoor- zichtiger dan die van auto’s: een tien jaar oude motor met slechts 25.000 kilometer op de klok is immers niet eens uitzonderlijk. Je hebt natuurlijk kilometervreters, maar je hebt ook mensen die jaarlijks nog geen tien tanks benzine leegrijden, en dat maakt het dus erg lastig om de kilometerstand aan de leeftijd te koppelen. Ook worden tegenwoordig, wegens schaarste aan goede occasions, veel gebruikte motoren geïmpor- teerd. En die import is ook zo’n magisch moment waarop tellerstanden soms zomaar ‘halveren’, dat liet ook tv-programma ‘Opgelicht’ vorig jaar nog zien in een uitgebreide reportage. Het probleem was dat er voor motoren in Neder- land geen vaste ‘meetmomenten’ zijn waarop die tellerstand officieel kan worden vastgelegd in een databank, al is er door veel partijen al sinds 2014 wel aangedrongen op zo’n registratie. Maar ambtelijke molens draaien langzaam en nadat RDW én ministerie van I&M zich er eind 2016 al positief over uitspraken, is de kogel nu dan eindelijk door de kerk: per 1 juli 2021 wordt de tellerstand van een motorfiets elke keer dat hij in een RDW-erkende werkplaats komt geregis treerd. In principe doen daar alle erkende motor zaken dus aan mee. Door deze registratie wordt de ruimte om te frauderen met de tellerstand kleiner en kan er een betrouwbaarder oordeel worden gegeven over de reeks geregistreerde tellerstanden. Omdat die database nu dus pas gevuld wordt, zal het nog wel even duren voor deze net zo goed functioneert als de inmiddels ingevoerde ‘Nationale Auto Pas’. Bovendien is het de ver- wachting dat motoren langer ‘onder de radar’ blijven omdat ze minder kilometers maken en dus ook minder voor onderhoud bij een dealer komen. Bovendien zijn er veel hobbymatige ‘zelfsleutelaars’. Veel motorzaken registreerden de tellerstanden overigens al in hun eigen systeem, om op die manier de onderhoudshistorie helder te hebben en een klant ook op naderend onderhoud te wijzen. Bovendien zit de historie van een motor anno 2021 niet alleen maar in de kilometerteller, maar met name in de ECU. Toen niet zo lang geleden mijn Husqvarna enduro voor een beurt bij de dealer stond, wist hij mij bijvoorbeeld haarfijn te vertellen dat ik harder moest trainen, want het gashendel was nog geen 5% van de rijtijd helemaal opengedraaid… Hoe dan ook: de teller-registratie is in elk geval weer een stap voorwaarts om fraude met occasions tegen te gaan: zodra de databank over een aan- tal jaren beter gevuld is, is het immers een extra controlemogelijkheid bij de aankoop van een occasion. En ook het ontbreken van deze gege- vens – omdat een motor dan dus blijkbaar nooit een officiële beurt heeft gehad – kan op zo’n moment veelzeggend zijn… Eric Bulsink, Hoofdredacteur MotoPlus WARMDRAAIEN 12 / 2021 Tellerfraude TELLER-REGI STRAT I E I S WEER EEN STAP VOORWAARTS OM FRAUDE MET OCCAS IONS TEGEN TE GAAN Sinds 1 januari 2014 worden de kilometerstanden van auto’s en bedrijfs wagens officieel geregistreerd, en werd het terugzetten van kilometertellers ook strafbaar. En per 1 juli aanstaande geldt dat ook voor motorfietsen. Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl Tellerstanden als deze zijn in de motorwereld minder geaccepteerd, en dat werkt fraude in de hand.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3