MotoPlus 12 - 2021

REPORTAGE MOTOPLUS 53 kwam ook een trekhaak aan ons zijspan, voor een kleine aanhanger waarin dan weer alle kampeerspullen pasten. Tegenwoordig doen we het trouwens nóg weer anders: nu hebben we een buscamper waarmee we lekker op reis gaan, en dan staat het zijspan op de aan­ hanger erachter. Wel zo comfortabel op die saaie stukken op de snelweg en ook op de camping is het fijn je eigen bed bij je te heb- ben. Maar zodra we ergens een mooi plekje hebben gevonden, gaat meteen het zijspan van de aanhanger en gaan we lekker toeren in de omgeving. Voor deze zomer staan de Pyre- geslaagd geheel geworden denk ik. En hij rijdt voortreffelijk, ook bij deze gaat de teller alweer richting de 90.000 km! Nog steeds gaat het zij­ span mee op vakantie en daarnaast rijden we veel ritjes met onze motorclub Speedy Gonzales hier in Etten-Leur, een club die al 47 jaar bestaat. Het is vooral de gezelligheid van zo’n clubrit die dat zo leuk maakt, al was daar afgelopen maan- den natuurlijk weinig sprake van. Nu kregen we de route van een dagtocht thuis-gemaild en moest je voor de onderlinge toercompetitie een paar foto’s door-appen aan de organisator om te laten zien dat je de rit gereden had. Gelukkig trof je onderweg eigenlijk altijd wel wat club­ leden die de tocht ook aan het rijden waren.” Genoeg gepraat, tijd om op te stappen en een tocht te maken in de regio rond Roosen­ daal – ingeklemd tussen het Hollands Diep en de Belgische grens. Met vooral kleine boeren­ weggetjes waar de enige drukte van het land- bouwverkeer komt, want er is hier veel akker- bouw. En er wordt ook op deze zaterdag langs de route volop geploegd, gemest, gezaaid, geschoffeld en geoogst. En we passeren een flink aantal verkoopstalletjes waar je lekker en gezond voedsel recht van het land kunt kopen. (De rit is te downloaden van onze MotoPlus-website.) Als we vanuit Etten-Leur naar het zuidwesten rijden zien we in eerste instantie nog regel­ matig van die mooie kapelletjes langs de weg staan, maar zodra we na Wouwse Plantage naar het noorden rijden richting Dinteloord, verdwijnen de kapelletjes uit beeld. Van het rooms-katholieke Brabantse zand zijn we in de protestantse Zeeuwse klei terecht gekomen. We rijden langs het Volkerak en Hollands Diep naar Klundert en Zevenbergen en buigen lang- zamerhand weer zuidwaarts af, richting Etten- Leur. Daar komen we 2,5 uur later en 116 km verder weer aan. “En zwaaiden de koeien nog?” is het eerste wat Loes vraagt als we weer afstap- pen. “Dit is Kees’ vaste rondje, dat hij heel vaak rijdt. Zo vaak dat de koeien langs de route ons zijspan volgens mij inmiddels wel kennen, dus ik vraag hem altijd gekscherend of de koeien nog naar hem gezwaaid hebben, als hij weer terug is van zijn rondje…” n Bidkapelletjes vind je hier in alle soorten en maten, soms zijn het piepkleine kerkjes… Tja, met een zijspan moet je soms even geduld hebben als er zo’n agrarische mastodont voor je rijdt. De rit voert over mooie kleine boerenweggetjes. neeën op het programma, nadat die reis vorig jaar niet door kon gaan.” Het huidige zijspan is inmiddels het tweede van Kees en Loes. Dat wil zeggen dat het zij­ span hetzelfde bleef, maar de motor inmiddels een keertje is vervangen. Kees: “We hebben dik tien jaar gereden met onze eerste R1100S, toen stond er bijna 100.000 kilometer op de teller. Ik wilde dus wel eens wat anders, maar wat? Tot ik in 2010 tegen deze speciale Boxer- cup-uitvoering van de R1100S aanliep. Drie jaar oud en nog geen 7.000 gelopen! Dat ging hem worden: die motor heb ik meteen gekocht, waarna Ad van Gils ons zijspan dus helemaal heeft overgebouwd van de oude motor naar deze nieuwe Boxercup Replica. Als timmerman is dat klusje – net als al het onderhoud – niet aan mij besteed. Maar zo konden we er dus weer tegen; als extraatje hebben we toen meteen de EML-bak ook laten spuiten in die speciale Boxercup-kleuren, het is een De voorwiel­ ophanging met naafbesturing van het EML-zijspan blijft bijzonder. De BMW-EML heeft mooie ‘losse’ wielen met autobanden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3