MotoPlus 12 - 2021
52 MOTOPLUS REPORTAGE ‘Kom je mee een ritje rijden in het mooie West-Brabant? Rijden door de bossen en polders op de scheiding van de zandgrond van Brabant en de kleigrond van Zeeland.’ Die uitnodiging stuurde Kees Reijnders, ver gezeld van een mooie foto van zijn BMW-EML zijspan. Tja, daar kun je als oud-zijspanrijder natuurlijk geen nee tegen zeggen… | Tekst en foto’s: Eric Bulsink | Kees Reijnders OP PADMET… races. Prachtig hoe de mensen daar die sport beleven. Maar toen we beiden de veertig naderden – ik ben inmiddels 62 – vond mijn vrouw het toch wel mooi geweest met die motorvakanties. Het was inderdaad ook best wel een gedoe, zo’n kampeervakantie op de motor, want je tent en uitrusting wordt toch elk jaar wel weer iets groter. Zo kwam het zijspan ruim twintig jaar geleden opeens weer in beeld. Wat heet: we hadden het er thuis een keertje over en een paar dagen later hadden we er al eentje gekocht van een bevriend clublid van onze motorclub Speedy Gonzales hier in Etten-Leur. Daar rijden relatief veel mensen met een zij span: op een gegeven moment zaten er in onze toerclub wel 15 of 16 combinaties! Bovendien hebben we Ad van Gils Motors als zijspanspecialist hier om de hoek in Breda zitten, dat zal er ook wel mee te maken hebben dat zijspanrijden hier in deze streek nog zo populair is.” “Met dat zijspan kon Loes lekker com- fortabel zitten onderweg én kregen we ook veel meer ruimte voor onze kampeervakanties. Al was dat dus ook weer relatief, want als je meer ruimte hebt, sleep je ook weer veel meer mee. Het duurde dus niet eens zo lang of er De prachtige zijspancombinatie op basis van een BMW R1100S Boxercup Replica gekoppeld aan een EML Speed 2000 zijspan staat al klaar als ik in Etten-Leur aankom op een frisse, bijna herfstachtige zaterdag. Gelukkig zijn de weer goden ons toch goed gezind en alhoewel we regelmatig op natte wegen rijden, krijgen we slechts een paar spatjes op ons vizier. Zijspanrijders lijken een uitstervend ras, dus mijn interesse was meteen gewekt toen Kees de uitnodiging met foto mailde. In mijn studen- tentijd deed ik nota bene vakantiewerk en liep ik later ook stage bij EML Techniek in Neede, in die jaren met afstand de grootste zijspan fabrikant van Europa. Hoewel de belangstelling voor zijspanrijden wat afnam, zijn Kees en Loes Reijnders nog steeds fanatieke zijspanrijders. Kees: “Dat stamt eigenlijk al vanaf het begin dat ik motor reed. Nadat ik mijn rijbewijs met een oefenvergunning had gehaald, kwam er al snel een oude BMW R60/5 waar een zijspan aan zat gebouwd. Nog gewoon met een telescoop voorvork, dus in de bochten zag je die hele vork torderen door de zijdelingse krachten die er bij zijspanrijden immers op het voorwiel komen. Hij liep ook amper 100 km/uur, maar dat weer- hield me niet van verre reizen. In een kroeg kreeg ik het bijvoorbeeld met een vriend over de Noordkaap. Ja, dat leek ons beiden wel wat, en een paar dagen later waren we al onderweg met dat oude span!” “Het zijspan verdween later toch uit beeld”, vervolgt hij zijn verhaal, “maar ik reed wel fana- tiek op een solomotor. Ik heb er diverse gehad, onder meer een Suzuki GT750 driecilinder- tweetakt. En ook mijn vrouw Loes reed zelf, we gingen ook altijd met de motor op vakantie. Zo zijn we overal in Europa geweest. Altijd met een tentje achterop en kamperen. Ook bezochten we zo veel wegrace-GP’s en ook veel Engelse Regelmatig rijden we door ‘groene tunnels’. DOWNLOAD DE ROUTE www.motoplus.nl/toeren
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3